Wednesday, 16 December 2009 ဇာနည္မာန္
ရိုးရာ အထည္ဆိုင္မ်ားႏွင့္ ေစ်းဆိုင္တန္းမ်ား အလြန္ရွိ ၂၇၄၉ ႏွစ္ျပည့္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ ဆိုေသာ မုခ္ဦးအ၀င္ ဆိုင္းဘုတ္ေအာက္တြင္ ကရင္အလံငယ္ ရင္ထိုးေလးမ်ားကို တပ္ဆင္ေပးေနသည့္ ကရင္ အမ်ိဳးသမီးငယ္ေလးမ်ား လက္မလည္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကသည္။
ရန္ကုန္ အာလိန္ငါးဆင့္ ဘုရားပရဝဏ္အတြင္း ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပစဥ္
အလံတင္ အခမ္းနား က်င္းပမည့္ ေနရာတြင္မူ ထိုင္စရာ မဆိုထားႏွင့္၊ ေျခတေခ်ာင္း ခ်ရပ္ရန္ပင္ မလြယ္ကူႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ လူမ်ား ျပည့္သိပ္ေနသည္။ ကရင္အမ်ိဳးသား သီခ်င္းကို သံျပိဳင္ သီဆိုရန္ ေၾကညာလိုက္ခ်ိန္တြင္မူ တိုးေ၀ွ႔ေနေသာ လူအုပ္ႀကီးမွာ ခ်က္ျခင္း ျငိမ္သက္သြားၿပီး သီခ်င္းကို သံၿပိဳင္ သီဆိုလိုက္သည္။
ရန္ကုန္ အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္ရွိ မဟာေဆး၀ကၤဘာ၊ အာလိန္ငါးဆင့္ ဘုရားပုရ၀ဏ္တြင္ ကရင္ ႏွစ္သစ္ကူး အခမ္းအနား က်င္းပေနျခင္း ျဖစ္သည္။
ႏွစ္စဥ္ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပၿမဲျဖစ္ေသာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္တြင္ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ျပခန္းမ်ားလည္း ခင္းက်င္းထားရာ ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ သမိုင္း၊ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈမ်ား၊ ႐ိုးရာ တူရိယာမ်ား၊ အသံုးအေဆာင္မ်ား၊ အႏုပညာႏွင့္စာေပ အားကစားတို႔တြင္ ထူးခၽြန္သူ မ်ား၏ ပံုမ်ားကိုေတြ႕ရသည္။
သို႔ေသာ္ ျပခန္းမ်ားမွာ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီမွ စိစစ္ခြင့္ျပဳမႈ ရယူထားရသည္ျဖစ္၍ ကရင္အမ်ိဳးသား အဓိက ေခါင္းေဆာင္ ေစာဘဦးႀကီး၏ ပံုမ်ား၊ နယ္စပ္ေဒသမွ ႏြမ္းပါးသည့္ ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ကရင္သမိုင္းေၾကာင္း မ်ားကိုမူ ၾကည့္ရႈေလ့လာခြင့္ မရၾကေပ။
ယခင္က ကရင္တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ အေလ့အထႏွင့္ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို ေရးသားထားေသာ စာအုပ္မ်ားကို ျပသ ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ား ရွိေသာ္လည္း ယခုႏွစ္တြင္မူ အဆိုပါ စာအုပ္မ်ားတြင္ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကာလ အေၾကာင္းအရာမ်ား မ်ားလြန္းသည္ဟု ဆိုကာ စာေပစိစစ္ေရးက တခ်ိဳ႕အခ်က္အလက္မ်ားကို ျဖတ္ေတာက္ခုိင္းေသာေၾကာင့္ ပြဲေတာ္အမီ စာအုပ္မ်ား ထြက္ရွိရန္ ခက္ခဲသည္ဟု ကရင္ စာေပအသိုင္းအ၀န္းက ဆိုသည္။
ရိုးရာဝတ္စံု ဆင္ယင္မႈ ၿပိဳင္ပြဲမ်ားတြင္လည္း ယခင္က ဆင္ယင္ေလ့ရွိသည့္ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဝတ္စံုမ်ားကို ယခုေနာက္ပိုင္း ဝတ္ဆင္ျခင္း မရွိေတာ့ ဟုလည္း ၿပိဳင္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မတီဝင္တဦးက ေျပာသည္။
“အခုေနာက္ပိုင္းက လူငယ္ေတြက ႐ိုးရာအထည္ေတြကို ဖက္ရွင္ထြင္၀တ္လာၾကတယ္။ အရင္ကလို ေရွးရိုးရာအထည္ေတြကို ၀တ္ၿပိဳင္ဖို႔ ဘယ္သူမွ စိတ္မ၀င္စားၾကေတာ့ဘူး။ လူႀကီးေတြက်ေတာ့လည္း မလုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့ဘူး။ အဲဒီလိုပဲ ကရင္ရိုးရာ ထား ကဗ်ာေတြကို လူငယ္ေတြ မရြတ္တတ္ေတာ့ ၿပိဳင္ပြဲေတြ မလုပ္ႏုိင္ေတာ့ဘူး၊ ေနာက္ပိုင္း တိမ္ေကာသြားႏုိင္တယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။
ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ နီးကပ္လာတိုင္း ယခုႏွစ္သည္ ပြဲေတာ္က်င္းပခြင့္ျပဳမည့္ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ေနာင္လာမည့္ ႏွစ္မ်ားတြင္ က်င္းပခြင့္ရလိမ့္မည္မဟုတ္ဆိုေသာ ေကာလာဟလမ်ားလည္း ႏွစ္စဥ္ထြက္ေပၚလာေလ့ရွိသည္။
ယခင္က ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ရန္ကုန္တျမိဳ႕လံုးတြင္ ကရင္ အမ်ားစု ေနထိုင္ရာ အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္ အာလိန္ငါးဆင့္ ဘုရားပုရ၀ုဏ္ တေနရာတြင္သာ က်င္းပေလ့ရွိေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ ပြဲေတာ္တက္ေရာက္သူ ဦးေရ တိုးပြားလာ ေသာေၾကာင့္ အလံုၿမိဳ႕နယ္ရွိ ပိုးကရင္ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္ ဘုရားေက်ာင္း၀င္းအတြင္း၊ ေျမာက္ဥကၠလာပ၊ ကရင္လူမ်ိဳး အမ်ားစုေနထိုင္ရာ ရပ္ကြက္မ်ားရွိ ခရစ္ယာန္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းမ်ားတို႔တြင္ ေနရာမ်ားခြဲ၍ က်င္းပၾကသည္။
“ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး ဆိုတာက ဘာသာေရး ဘာညာရယ္မရွိဘူး၊ လူမ်ိဳး တခုတည္းပဲေလ။ အဲ့ဒီေတာ့ ကိုယ္နီးစပ္ရာေနရာက အခမ္းအနားကို သြားလိုက္တာပါပဲ။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ခရစ္ယာန္ ဘုရားေက်ာင္းေတြမွာ လုပ္တာဆို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက မသြားလိုတာ ရွိတာေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါက ဘာသာနဲ႔ မဆိုင္ဘူးေပါ့” ဟု အင္းစိန္ျမိဳ႕နယ္ေန ကရင္အမ်ိဳးသမီးတဦးက ေျပာသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ က်င္းပသည့္နည္းတူ တျခားေသာ ေနရာေဒသ အသီးသီးတြင္ ေရာက္ရွိေနသည့္ ကရင္တိုင္းရင္းသားတိုင္း ႏွစ္သစ္ကူးပဲြ အခမ္းအနားကို က်င္းပ ျပဳလုပ္လ်က္ရွိသည္။
“ဒီလုိအခမ္းအနားမ်ိဳးဟာ ကရင္ရိုးရာေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္လုပ္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သိပ္မႀကီးမက်ယ္ လုပ္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ႏွစ္စဥ္ လုပ္ရမယ္ဆုိတာ ကရင္လူမ်ိဳးေတြ အတြက္ သမိုင္းေပးတာ၀န္ပါ” ဟု ထိုင္းႏိုင္ငံ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ရွိ မယ္ေတာ္ေဆးခန္းမွ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ၀င္ ေစာေနထူးက ဆိုသည္။
ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ခရစ္ယာန္မ်ားအျဖစ္ ေယဘုယ် ကြဲျပားခ့ဲသည့္ ကရင္လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအရံုး (KNU) ႏွင့္ တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ကရင္အမ်ိဳးသားတပ္ဖြဲ႕ (DKBA) တို႔သည္လည္း ၎တို႔ နည္း၊ ၎တို႔ဟန္ျဖင့္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး အခမ္းအနားမ်ား က်င္းပၾကသည္။ DKBA ၉၉၉ အထူးတပ္ရင္း ေရႊကုကၠိဳတြင္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပရာ၌ လူေပါင္း ၁၅၀၀၀ ခန္႔ တက္ေရာက္သည္ဟု သိရသည္။
ကရင္အမ်ိဳးသားအေရး ႀကိဳးပမ္းရာတြင္ ဖိႏွိပ္ကၽြန္ျပဳမႈ အေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္ရန္၊ ႏိုင္ငံေရးအရ ႏိုးၾကားၿပီး ဘာသာ အယူဝါဒ မခြဲျခားရန္၊ တစိတ္တဝမ္းတည္း စည္းလံုးညီညြတ္ၾကရန္၊ အမ်ိဳးသားရန္သူ မသမာသူမ်ား၏ လိမ္လည္မႈမ်ားကို မခံၾကေစရန္ အတြက္ အထူးသတိရွိရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ယခုႏွစ္ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး မိန္႔ခြန္းအျဖစ္ KNU ဥကၠဌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး တာမလာေဘာက ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ကရင္အမ်ိဳးသားေရး ႀကိဳးပမ္းရာတြင္ ဖိႏွိပ္ ကြ်န္ျပဳမႈအေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံေရး အရ ႏိုးႀကားၿပီး KNU သည္ ၂၀၀၈ခုႏွစ္ စစ္အစိုးရက အတည္ျပဳခဲ့ေသာ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ မၾကာမီတြင္ ျပဳလုပ္မည့္ ေရြးေကာက္ပဲြကို ဆန္႔က်င္ေသာ အဖဲြ႔ တဖဲြ႔ျဖစ္သည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ လာမည့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္သည္ စစ္အစိုရ လက္ေအာက္တြင္ ေနထုိင္ၾကေသာ ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ အလြန္စိုးရိမ္ဖြယ္ေကာင္း ေသာႏွစ္ ျဖစ္မည္ဟု ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေစာတာမလာေဘာ၏ ႏွစ္သစ္ကူးမိန္႔ခြန္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
KNU ႏွင့္ DKBA ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ယခုႏွစ္ ႏွစ္သစ္ကူးမတုိင္မီ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး အတြက္ လွ်ိဳ႕၀ွက္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္ဟု ၿပီးခဲ့သည္ စက္တင္ဘာလက ျပည္ပ မီဒီယာတခ်ိဳ႕တြင္ ေဖၚျပခဲ့သည္။
“DKBAနဲ႔ အပစ္ခတ္ရပ္စဲမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခုေလာေလာဆယ္ က်ေနာ္တုိ႔ ဘာမွ သေဘာတူညီထားျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ ႏွစ္သစ္မွာ KNU အေနနဲ႔ကေတာ့ ထံုးစံအတိုင္း ျပည္တြင္းစစ္ကလည္း မရပ္ေသးဘူး၊ ရည္မွန္းခ်က္ကလည္း မေပါက္ေျမာက္ ေသးဘူးဆုိေတာ့ ကုိယ့္အမ်ိဳးသားေရး ရပ္တည္ဖုိ႔အတြက္ ဒီလုိပဲ ခုခံကာကြယ္တဲ့ စစ္ကို ဆက္လက္ဆင္ႏႊဲရမယ္” ဟု KNU ဗိုလ္မႉး ေစာလွေငြက ေျပာသည္။
ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ဘီစီ ၇၃၉ တြင္ ျမန္ႏိုင္ငံတြင္းသုိ႔ ပထမဦးဆံုးေရာက္ရွိလာေသာ တုိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ျဖစ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းလြတ္လပ္စြာ ေနထုိင္လုိသူမ်ား ျဖစ္သည္။
ဤသတင္းအား ဧရာဝတီသတင္းေထာက္ ဝါးရွီးေဖာ ပါဝင္ေရးသားသည္။
ဧရာ၀တီသတင္းမွ
No comments:
Post a Comment