အက္ေဆး - ေဒါက္တာေအာင္မင္း
ေလာကမွာ ေအာင္ႏုိင္ျခင္းႏွင့္႐ႈံးနိမ့္ျခင္းသည္ ဒြန္တဲြေနပါတယ္။
သုိ႔ေသာ္ အားကစားၿပိဳင္ပဲြမ်ားတြင္ သေရက်၍ မည္သူမွ်မ႐ႈံး၊ မည္သူမွ်မႏုိင္တာလည္း ရွိတတ္ ပါတယ္။ အႏုိင္၊ အ႐ႈံး၊ သေရဆုိတဲ့ ရလဒ္ရဖုိ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ယွဥ္ၿပီး ၿပိဳင္ၾကပါတယ္။ ၿပိဳင္ဖုိ႔ ယွဥ္ၾကပါတယ္။ ယွဥ္ဖုိ႔ အႏႈိင္းခံႏွင့္ ႏႈိင္းစရာရွိကုိ ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား လုပ္ေဖာ္ ကုိင္ဖက္မ်ားၾကားမွာ Competition, Co-operation, Participation ဆုိတဲ့ ဒီစကားသုံးခြန္းကုိ မၾကခဏ ေျပာမိပါတယ္။
ဘယ္ေတာ့ျဖစ္ျဖစ္ အနည္းဆုံး ကုိယ္နဲ႔ကုိယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ အျခားသူမ်ား၊ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အခ်ိန္တုိင္း Compete လုပ္ေနရ ယွဥ္ေနရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ လုပ္ငန္းအဖဲြကအစည္း၊ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းထဲမွာ ပူးေပါင္း ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ ေနရမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ယွဥ္ၿပိဳင္တဲ့စိတ္နဲ႔ ပူးေပါင္းပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ဆုိေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္လုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီသုံးခုကုိ တဲြၿပီးလုပ္ႏုိင္တဲ့သူ ရွားေနတာပါ။ သုိ႔ေသာ္ လုပ္ႏုိင္ေအာင္ လုပ္ၾကည့္ၾကဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ၾကဖုိ္႔ အႀကိမ္ႀကိမ္တုိက္တြန္းမိပါတယ္။
စတီဗင္ကုိေဗးကသူ႔ရဲ႕ Win-Win သီအုိရီကုိ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အေကာင္းဆုံး အေျခအေနေရြးတတ္ဖုိ႔ လက္လွဲတဲ့ သီအုိရီကုိ ဥပမာေပးေျပာေလ့ရွိပါတယ္။
အခုလည္း ဒီဥပမာေလးကုိ ျပန္ေျပာခ်င္ပါတယ္။
စတီဗင္က သူ႔ထက္ဗလ ၂ ဆႀကီးတဲ့ ပရိသတ္ထဲက လူတစ္ဦးကုိ ဖိတ္ေလ့ရွိပါတယ္။
အဲဒီလူကုိ သူဘယ္ေလာက္အားသန္ေၾကာင္း၊ အျခားသူမ်ားကုိ သူဘယ္လုိအႏုိင္ယူခဲ့ေၾကာင္း ပရိသတ္ေရွ႕မွာ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။
ဒီအခါမွာ သူရဲ႕ၿပိဳင္ဘက္ဟာ သူ႔ကုိမခံခ်င္စိတ္နဲ႔ စူးစုိက္ၾကည့္ေလ့ရွိပါတယ္။
အ့ဲဒီေနာက္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ထုိင္ခုံမွာ ႏွစ္ဦးစလုံး ေနရာယူပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပရိသတ္ႀကီးအပါအဝင္ သူရဲ႕ ၿပိဳင္ပဲြစည္းကမ္းကုိ ေျပာပါတယ္။
'လက္လွဲခ်ိန္ကုိ တစ္မိနစ္သတ္မွတ္ပါမယ္'။ 'ဒီတစ္မိနစ္အတြင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ခါႏုိင္ရင္ ပရိသတ္ ႀကီးက ကၽြန္ေတာ့္ကုိ တစ္ေဒၚလာေပးပါ၊ အကယ္၍ ေဟာဒီၿပိဳင္ဘက္က ႏုိင္ရင္ ပရိသတ္ႀကီးက ၿပိဳင္ဘက္အား တစ္ေဒၚလာေပးပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏွစ္ဦးစလုံး အႏုိင္အ႐ႈံးမေပၚရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏွစ္ဦး က ပရိသတ္ႀကီးကုိ ႏွစ္ေဒၚလာ ျပန္ေပးပါ့မယ္'
သေဘာတူလားလုိ႔ အားလုံးကုိ ေမးပါတယ္။ သေဘာတူတဲ့အခါမွာ ၿပိဳင္ပဲြစပါတယ္။
ၿပိဳင္ဘက္က အသာေလး လွခ်လုိက္ပါတယ္။
ပရိသတ္ႀကီးက "ေဟး" လုိ႔ ဝိုင္းေအာ္ၾကပါတယ္။
ဒုိင္က 'ရၿပီ စမယ္ တစ္--ႏွစ္--သုံး လွဲ' လုိ႔ ထပ္ေျပာလုိက္ပါတယ္။
စတီဗင္က လက္ကုိ ေလွ်ာ့ေပးလုိက္ျပန္ပါတယ္။
သူ႔ၿပိဳင္ဘက္ကသူ႔ကုိ နားမလည္သလုိ ၾကည့္ေနတယ္။ ပရိသတ္ႀကီးက "ေဟး" လုိ႔ ဝိုင္းေအာ္ေနၾက ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ပဲြ ျပန္စတယ္။
စတီဗင္က သူ႔ၿပိဳင္ဘက္ကုိ 'မင္းငါ့ကုိေရာ ေပးမႏုိင္ေတာ့ဘူးလား' လုိ႔ တုိးတုိးေလးေမးလုိက္တယ္။
ၿပိဳင္ဘက္ကသေဘာမေပါက္ဘူး။ စတီဗင္ကုိ ေငးၾကည့္တယ္။
ေနာက္သေဘာေပါက္သြားတယ္။ သူ႔လက္ကုိ ေလွ်ာ့ေပးလုိက္တယ္။ စတီဗင္က လွဲခ်လုိက္တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ တစ္မိနစ္ၿပီးသြားတယ္။
စတီဗင္က မတ္တပ္ရပ္ၿပီး ပရိသတ္ႀကီးကုိ ေမးလုိက္တာက "ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏွစ္ေယာက္ ဘယ္ေလာက္ စီ ရသြားတာလဲတဲ့"
ဒါက ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ညႇိလုိ႔ရတဲ့ ႏွစ္ဦးစလုံးအတြက္ Win-Win ရလဒ္အတြက္ တင္စားခ်က္မဟုတ္တဲ့ ဥပမာေကာင္းေလးပါ။
အခုလြန္စြာညႇိရခက္တဲ့ ပုိ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ ဥပမာတစ္ခု ေပးခ်င္ပါတယ္။
ပညာေရးတကၠသုိလ္ PGDMA (Postgraduate Diploma in Multi-media Arts) ဘဲြ႕လြန္မာလ္တီ မီဒီယာ ဒီပလုိမာ အတတ္ပညာသင္တန္းသားမ်ား၊ Power Point Presentation လုပ္ရာမွာ အ႒မတန္း ျမန္မာစာပါ မေဟာ္သဓာ "သားတရားစီရင္ခန္း" ကုိတင္ျပပါတယ္။
ဒီအေၾကာင္းအရာက လူတုိင္းရင္းႏွီးၿပီးသား ျဖစ္ေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ေပးခ်င္တဲ့ ႐ႈပ္တယ္ဆုိတဲ့ ဥပမာေလး ပါပဲ-
သားတရားစီရင္ခန္းမွာ မိခင္ေရြးဖုိ႔ မေဟာ္သဓာသုခမိန္က ေျမ၌ စည္းတားေစကာ "သင္တုိ႔ ႏွစ္ေယာက္လုၾကကုန္၊ လုႏုိင္ေသာ သူသာပိုင္ရွင္ျဖစ္ေစ" ဆုိၿပီး ကေလးငယ္အား လူမိန္းမကုိေျခ၊ ဘီလူးမကုိ လက္တုိ႔ကုိ ကုိင္စဲြေစ၍ လုဆဲြေစပါတယ္တဲ့-
အားလုံး သိၾကတဲ့အတုိင္းပါပဲ၊ မိခင္စိတ္ရွိသူက သားငယ္ရဲ႕ နာက်င္ငုိေႂကြးမႈကုိ မခံစားႏုိင္ပါဘူး
သားငယ္ကုိလည္း နာက်င္ေစလုိစိတ္မရွိပါဘူး။
ဒီေတာ့ ရွင္းပါတယ္၊ လုဆဲြရာမွ သားငယ္ကုိလႊတ္ေပးလုိက္ပါတယ္။
သားငယ္ကုိ လက္ဝယ္ရေအာင္၊ မရအရ လုဆဲြႏုိင္သူက ဘီလူးမျဖစ္ပါတယ္။
မေဟာ္သဓာက ဘယ္သူ႔ကုိ အႏုိင္ေပးခဲ့ပါသလဲ----။
ၿပိဳင္ပဲြရဲ႕ မူလစည္းကမ္းအရ လုဆဲြႏုိင္သူဘီလူးမကုိ အႏုိင္ေပးရမွာျဖစ္ေပမဲ့၊ ၿပိဳင္ပဲြရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က မိခင္ရင္းကုိ ေရြးဖုိ႔ျဖစ္ေတာ့ အ႐ႈံးေပးခဲ့တဲ့ မိခင္စိတ္ရွိသူကုိ သားငယ္ကုိ ျပန္ေပးေစလုိ႔ အႏုိင္ေပးခဲ့ ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပူးေပါင္းပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ဆုိရင္ ညႇိယူလုိ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူေလွ်ာ့သင့္တာ၊ ကုိယ္ေလွ်ာ့ သင့္တာ၊ ေလွ်ာ့တတ္ တင္းတတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတစ္ရံ ညႇိလုိ႔မရတဲ့ ကိစၥေတြလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ လုပ္သင့္တာနဲ႔ လုပ္ျဖစ္တာ ကြာဟေနရင္ ေအာင္ႏုိင္တယ္၊ အလုပ္ျဖစ္တယ္လုိ႔ ထင္ရေပမဲ့ ႐ႈံးေနတတ္ပါတယ္။
မသိမသာ၊ မထင္ရွားတဲ့ မသိလြယ္ မျမင္လြယ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ရဲ႕ေနာက္ကြယ္က ေတာင္းဆုိေနတဲ့ လုိလားခ်က္ေတြေၾကာင့္ လဲြေခ်ာ္ေနတတ္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြအတြက္ မသိသာတဲ့ ႐ႈံးနိမ့္မႈေတြကုိ မသိလုိက္ဘဲ ႐ႈံးနိမ့္ေနတတ္ပါတယ္။
သိသာတဲ့ ႐ႈံးနိမ့္မႈအတြက္ သင္ခန္းစာယူ ျပင္ဆင္ႏုိင္ေပမဲ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္မသိလုိက္ဘဲ မသိမသာ ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့ရင္ေတာ့ ျပင္ဆင္ခ်ိန္မရႏုိင္ေတာ့တဲ့သဘာဝကုိ အထူးအေလးဂ႐ုျပဳ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ၾကပါေစ။
ပညာတန္ေဆာင္ မဂၢဇင္း
http://www.maukkha.org/index.php/book-store/essay-maukkha/2493-2012-11-03-09-11-57
No comments:
Post a Comment