ondragstart="return false" onselectstart="return false"

Thursday, September 19, 2013

ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္လို႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ မထိခိုက္ႏုိင္

ဦးေက်ာ္ဇံသာ
19.09.2013

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ စီစဥ္တဲ့ကိစၥေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိပါးစရာ အေၾကာင္းမရွိဘူးလို႔ ျမန္မာ့အေရး ကၽြမ္းက်င္သူတဦးက ေျပာၾကားလိုက္ပါတယ္။ ဖဲြ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးကိစၥ အျပန္အလွန္ ေျပာၾကားလာၾကတဲ့အထဲမွာ ျပင္ဆင္ရင္ ႏိုင္ငံရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို မထိခိုက္ေစဖို႔ ကတိေပးသူေတြ ရွိလာခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု Georgetown တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ David Steinberg က ဗီြအိုေအျမန္မာပိုင္းကို ေျပာၾကားလိုက္ပါတယ္။ အျပည့္အစံုကိုေတာ့ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းထားတဲ့ ဦးေက်ာ္ဇံသာ က တင္ျပထားပါတယ္။

ပါေမာကၡ David Steinberg က ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ ဖြဲ႔စည္းပံုဟာ ဒီမိုကေရစီ နည္းမက်ဘူးဆုိတဲ့ အခ်က္ကို ပထမဦးစြာ ေထာက္ျပပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ သူ ေထာက္ျပတာကေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံရသူေတြ မဟုတ္ေသာ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ပါ၀င္ေနတာ၊ တခါ ဗဟိုနဲ႔ ေဒသႏၱရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတို႔ရဲ႕ အာဏာခြဲေ၀မႈ မမွ်တတာကို သူ ေထာက္ျပပါတယ္။

သမၼတေလာင္း အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ရည္ရြယ္ၿပီး တမင္ ကန္႔သတ္ဟန္႔တားခ်င္လို႔ လုပ္ထားတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒါဟာ မသင့္ေလ်ာ္ဘူးလို႔လည္း သူက ေျပာပါတယ္။

“ဒီ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း သမၼတျဖစ္မယ့္သူဟာ ဒီႏုိင္ငံတြင္းမွာ ေမြးဖြားသူ ျဖစ္ရမယ္ဆုိတာမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာလည္း သမၼတရဲ႕ မိသားစု၀င္ေတြ ျပည္ပသစၥာခံ မျဖစ္ေစရဆုိတာ ျပည္သူလူထု သေဘာတူရင္လည္း ျပဌာန္းႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီျပဌာန္းခ်က္ဟာ လူပုဂိၢိဳလ္တဦးတေယာက္ကို ကန္႔သတ္ခ်င္လို႔ လုပ္ထားတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ မသင့္ေတာ္ပါဘူး။”

ဒီလို ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒကို ျပင္ဆင္မယ္ဆိုတဲ့ကိစၥဟာ ျပည္သူလူထုအမ်ားရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထားနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ၊ ႏုိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိခိုက္စရာအေၾကာင္းရွိတယ္။ ဒါကို သတိထားရမယ္ စသျဖင့္ ၿခိမ္းေျခာက္သံေတြလည္း ေပၚထြက္ေနတာပါ။ ေျပာေနၾကတဲ့သူေတြလည္း ရွိေနတာပါ။ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေရာ ပါေမာကၡ Steinberg က အခုလုိ ေျပာပါတယ္။

“ႏုိင္ငံျခားကို မွီခိုအားထားၿပီး သူတုိ႔က ဘာလုပ္ဆုိတာကို လုိက္လုပ္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိခိုက္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္းဆႏၵသေဘာအတုိင္း လုပ္ေဆာင္ေနသမွ်ေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိခိုက္စရာအေၾကာင္း မျမင္ပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပံုဟာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ကာကြယ္ေရးအတြက္ အထူးသတိထား ေရးဆြဲထားတာကို က်ေနာ္ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါကိုလည္းပဲ တပ္မေတာ္ကလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ လံုးလံုး ေျပာလာခဲ့တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အခု ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးဟာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ပတ္သက္စရာ အေၾကာင္း မရွိဘူးလုိ႔လည္း ထင္ပါတယ္။ ျပည္ပကစစ္တပ္ေတြ ျမန္မာ့ေျမေပၚ တပ္စြဲခြင့္ မရွိေစရလို႔လည္း ျပဌာန္းထားတာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးဟာ ျပည္သူလူထုဆႏၵနဲ႔အညီ ျပင္ဆင္ျခင္းဟာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာနဲ႔ ဘာမွ မဆုိင္ပါဘူး။”

အဲ့လို အခ်ဳပ္အျခာအာဏာနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးကို ဟန္႔တားဖို႔ ႀကိဳးပမ္းတာဟာ တကယ္ေတာ့ ႏုိင္ငံ့အက်ိဳးထက္ သူတို႔ပါတီရဲ႕ အက်ိဳးအတြက္ ပိုၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ သံုးသပ္သူတခ်ိဳ႕လည္း ရွိၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပါေမာကၡ Steinberg ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြဟာ ႏုိင္ငံ့အက်ိဳးထက္ ပါတီအက်ိဳးကို ဦးစားေပးၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ တႏုိင္ငံတည္းသာမကပါဘူးတဲ့။ ႏုိင္ငံတကာမွာလည္း ဒီလိုမ်ိဳးေတြ ရွိပါတယ္တဲ့။

သို႔ေသာ္လည္းပဲ သူ အဓိကေျပာလိုတဲ့အခ်က္ကေတာ့ ပါတီတခုအေနနဲ႔ တနည္းအားျဖင့္ ပါတီႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ ျပည္သူလူထုရဲ႕ဆႏၵကို ငဲ့ကြက္ၿပီး ကိုယ့္ပါတီအက်ိဳးထက္ ႏိုင္ငံ့အက်ိဳးကို ဦးစားေပးရမွာျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔ဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ေက်းဇူးသစၥာကို ေစာင့္သိ႐ုိေသပါမည္။ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးကို သယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ပါမည္လို႔ ႏုိင္ငံေရးပဋိဉာဥ္ ခံထားရတဲ့သူေတြ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒအရ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆုိထားတဲ့သူေတြ ျဖစ္တယ္လို႔လည္း သူက ဆုိပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကို လုိလားေပမဲ့ ဒီလိုျပင္ဆင္လိုက္ျခင္းအားျဖင့္ တနည္းအားျဖင့္ ဒီျပင္ဆင္ေရးျဖစ္စဥ္ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံအတြင္းမွာ တင္းမာမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တယ္လို႔ စိုးရိမ္တဲ့သူေတြလည္းပဲ ရွိေနပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ ပါေမာကၡ Steinberg ကေတာ့ ဒါဟာ စိုးရိမ္စရာ မဟုတ္ဘူးလို႔ သူက ယူဆပါတယ္။

“ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ တင္းမာမႈကေတာ့ ရွိမွာပါပဲ။ ျပင္ဆင္ေရးကို တခ်ိဳ႕က လိုလားမယ္။ တခ်ိဳ႕က ဆန္႔က်င္မယ္။ တင္းမာမႈကေတာ့ ရွိမွာပါပဲ။ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ အစိတ္အပိုင္း တရပ္ပါ။ သေဘာထားကြဲလြဲတာကို လက္ခံႏုိင္ေၾကာင္း ျပသတဲ့အခ်က္ပါ။ ဒီမိုကေရစီမွာ အာဏာဗဟိုဟာ တေနရာတည္းမွာ စုေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဗဟိုမွာရွိမယ္။ ေဒသႏၱရ အလိုက္ရွိမယ္။ ေနာက္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ဥပေဒျပဳေရးၾကားမွာလည္း သေဘာကြဲတာရွိမယ္။ ဥပေဒျပဳေရးနဲ႔ တရားစီရင္ေရးမွာလည္း သေဘာကြဲတာေတြရွိပါတယ္။ ဒါေတြဟာ တစံုတရာအထိ တင္းမာမႈရွိတဲ့သေဘာပါ။ အေရးႀကီးတာက ဒီတင္းမာမႈဟာ ဘယ္လိုတင္းမာမႈမ်ိဳးလဲ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ကို အပ်က္အစီးလုပ္မယ့္ တင္းမာမႈမ်ိဳးလား၊ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ တင္းမာမႈလားဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္တန္ရင္ ပ်က္ျပယ္သြားရမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။”

ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးမွာ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ႕ မဲဆႏၵ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ သံုးပံုႏွစ္ပံု မဲနဲ႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီး လူထုဆႏၵခံယူပြဲလုပ္ရင္ ပိုေကာင္းတယ္လုိ႔လည္း ပါေမာကၡ Steinberg က ဆုိပါတယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုဆုိတာဟာ လြယ္လင့္တကူ ေျပာင္းလဲလို႔ရတဲ့ ကိစၥမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္သင့္ဘူးလို႔လည္း သူက ေထာက္ျပပါတယ္။ ေရရွည္ခိုင္ၿမဲေစမယ့္ တန္ဖိုးထားမႈေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ေရးဆြဲရမယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီလိုေဖာ္ေဆာင္ေရးဆြဲဖို႔ကလည္း ျပည္သူလူထုရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထားနဲ႔ ကိုက္ညီဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ပါေမာကၡ Steinberg က ေျပာၾကားသြားပါတယ္။
http://burmese.voanews.com/content/burma-constitution-reform-analysis/1752726.html

No comments:

Post a Comment