ondragstart="return false" onselectstart="return false"

Sunday, September 23, 2012

အဆင့္အတန္းက်ဆင္းေနတဲ့ အထက္တန္း ပညာေရး

ဦးေအာင္ခင္, ေဒၚခင္စိုးဝင္း

21.09.2012
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရရဲ ႔ ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရး အစီအစဥ္ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ စြမ္းရည္ရွိသူ အလြန္ရွားပါးေနတဲ့ ျပႆနာကို ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ အခုတေလာ ေဆြးေႏြးေနၾကပါတယ္။ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္မႈ အထိုက္အေလ်ွာက္ရွိလာလို႔ ပညာေရးခၽြတ္ၿခံဳက်မႈေတြကို သတင္းဂ်ာနယ္ေတြမွာ ေရးသားလာၾကပါတယ္။ ပညာေရး အဆင့္အတန္း ႏိွမ့္က်ေနတာကို အစိုးရကစၿပီး အသိအမွတ္ျပဳတဲ့အတြက္ ပညာေရးေလာကမွာ ႏီွးေႏွာဖလွယ္ပြဲေတြ လုပ္လာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ေဖေဖၚဝါရီလက ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရး ျမွင့္တင္ဖို႔ ေနျပည္ေတာ္မွာ (၃) ရက္ ေဆြးေႏြးပြဲ က်င္းပပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ထြက္ခြါၿပီး နယူးေရာ့ခ္ Columbia တကၠသိုလ္မွာ ၁၉၆၉ ကတည္းက ပါေမာကၡလုပ္ေနသူ ဆရာ ေရာ္နယ္ဖင္ေလးနဲ႔ ၁၉၅၉ က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ပါေမာကၡခ်ဳပ္လုပ္ခဲ့တဲ့ လန္ဒန္စီးပြားေရး အၿငိမ္းစားပါေမာကၡ ဆရာလွျမင့္ တို႔လည္း ပါဝင္ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ (၂) ဦးကိုၾကည့္ရင္ တခ်ိန္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ရဲ ႔ ပညာေရးအဆင့္အတန္းကို အေနာက္တိုင္းက ေလးစားတာ သိသာထင္ရွားပါတယ္။ အာဆီယံႏိုင္ငံေတြမွာ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ စီးပြားေရးလမ္းစဥ္ ခ်မွတ္ႏိုင္ေအာင္ ဆရာလွျမင့္ ဦးေဆာင္တဲ့ ADB ပညာရွင္အဖြဲ႔က ၁၉၇၁ မွာ အႀကံဥာဏ္ေပးခဲ့ပါတယ္။

မတ္လ (၁) ရက္ေန႔က အရပ္သားတပိုင္းအစိုးရ သက္တမ္း (၁) ႏွစ္ျပည့္လို႔ေျပာတဲ့ သမၼတဦးသိန္းစိန္ မိန္႔ခြန္းမွာ လူ႔စြမ္းရည္တိုးတက္ေရးအတြက္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုအပ္တာကို ေျပာသြားပါတယ္။ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈကိုပါ ေျပာင္းလဲရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ ေကာလိပ္နဲ႔ တကၠသိုလ္ဟာ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနေအာက္မွာ ရွိေနမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိန္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ေတြမွာ မိမိဘာသာအုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ ႔ အရည္အခ်င္းကို ျမွင့္တင္ဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံျခားတကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ရမယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ ပညာေရးဆုိင္ရာ အစိုးရအသံုးစရိတ္ကုိ (၂) ဆ တိုးလိုက္ၿပီး က်န္းမာေရးအသံုးစရိတ္ကိုေတာ့ (၄) ဆ တိုးလိုက္တယ္လို႔ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က ေျပာသြားပါတယ္။

ေနာက္ေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံက John Hopkins နဲ႔ Harvard တကၠသိုလ္၊ ျပင္သစ္က Montpellier နဲ႔ Lyon တကၠသိုလ္၊ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံက Oslo တကၠသိုလ္ စတဲ့ ႏိုင္ငံျခားတကၠသိုလ္ေတြက ျမန္မာျပည္က တကၠသိုလ္အခ်ဳိ ႔ကို အကူအညီေပးဖို႔ ကမ္းလွမ္းေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ၿဗိတိသွ်ေကာင္စီကလည္း ျမန္မာျပည္က အဂၤလိပ္စာ ဆရာ၊ ဆရာမ တစ္ေသာင္းကို ႏွစ္စဥ္သင္တန္းေပးဖို႔ ပညာေရးဌာနနဲ႔ သေဘာတူတဲ့သတင္း ထြက္လာပါတယ္။ ကုိယ္ထူးကိုယ္ထ တည္ေဆာက္ဖို႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္က ဝါဒျဖန္႔ၿပီး ႏိုင္ငံျခားအဖြဲ႔အစည္းေတြကို ပိတ္ပင္ကန္႔သတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္ထူးကုိယ္ထနည္းနဲ႔ ေခတ္မီႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ဖို႔ မရႏိုင္တာကိုေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ ဥာဏ္မီွပံု မရပါဘူး။ အခုမွ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာက အကူအညီကို ဖိတ္ေခၚႏိုင္ပါတယ္။

စစ္အာဏာရွင္စနစ္ စတင္က်င့္သံုးတဲ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ကတည္းက ေက်ာင္းသားဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ပြဲေတြ ပ်က္ေတာင္းပ်က္ေတာင္း ရွိလာခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုမွာ အျမင့္ဆံုးအဆင့္ကို ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းတက္လာတဲ့ စစ္အစိုးရရဲ ႔ ပညာေရးလမ္းစဥ္ဟာ ႏိုင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းသားၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရးနဲ႔ ဆႏၵျပပြဲ ဟန္႔တားေရးဟာ ပညာေရးလမ္းစဥ္မွာ အဓိကျဖစ္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြ အကြဲကြဲအျပားျပားနဲ႔ လူစုကြဲေနဖုိ႔အတြက္ တကၠသိုလ္နဲ႔ ေကာလိပ္ေတြ အမ်ားအျပားေပၚထြက္လာပါေတာ့တယ္။ အေရအတြက္မ်ားသေလာက္ အရည္အေသြးမရွိတာဟာ လက္ရွိပညာေရးစနစ္ရဲ ႔ ထင္ရွားခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ လယ္ကြင္းထိုးထိုး တကၠသိုလ္၊ ျမင္ျမင္သမွ် ပါေမာကၡ၊ ေတြ႔ကရာလူ ပါရဂူ ဆိုတဲ့စကားဟာ စစ္အစိုးရေခတ္မွာ တီထြင္လိုက္တဲ့ အထက္တန္းပညာေရးစနစ္ကို သေရာ္ထားတဲ့ ျပည္သူ႔ရင္ဖြင့္သံ ျဖစ္ပါတယ္။

ဝန္ႀကီးဌာန (၁၂) ခုေအာက္မွာ တကၠသိုလ္ ၁၅၆ ခု၊ ဒီဂရီေကာလိပ္ (၆၄) ခု ရွိေၾကာင္း ပညာေရးဝန္ႀကီးက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ဇြန္လကုန္က ေျပာသြားပါတယ္။ ျပည္နယ္နဲ႔တိုင္းက ၿမိဳ ႔ႀကီးေတြမွာ အနည္းဆံုးတကၠသိုလ္ သံုးေလးခု ရွိပါတယ္။ ၁၉၈၈ စစ္အစိုးရ အာဏာသိမ္းစဥ္က တကၠသိုိလ္၊ ေကာလိပ္ (၃၂) ခုသာ ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ (၂၂၉) ခုရွိတဲ့အတြက္ ႏွစ္ (၂၀) ေက်ာ္အတြင္းမွာ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ အေရအတြက္ (၇) ဆ တုိးပြါးလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေရအတြက္မ်ားလြန္သေလာက္ အရည္အေသြးမွာ အလြန္အားနည္းေနပါတယ္။ PhD ပါရဂူဘြဲ႔၊ ေဒါက္တာဘြဲ႔ ရသူေတြလည္း မ်ားျပားလာပါတယ္။

တခ်ိန္ကဆိုရင္ PhD ပါရဂူဘြဲ႔အတြက္ တင္သြင္းတဲ့ က်မ္းစာအုပ္ေတြကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးခင္ညႊန္႔ကိုယ္တိုင္ စစ္ေဆးေနပံုကို အစိုးရသတင္းစာေတြမွာ မၾကာခဏ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေဒါက္တာဘြဲ႔ရသူကို ေျမွာက္စားတဲ့အေနနဲ႔ အေျခပညာေရး အထက္တန္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ခန္႔တဲ့အတြက္ ျပႆနာမ်ဳိးစံု ျဖစ္ရတဲ့သတင္း မၾကာခဏ ဖတ္ရပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထမင္းဝေအာင္ မစားႏိုင္သူကို ထမင္းဝေအာင္ လုပ္ေပးရတာဟာ အခ်ိန္မၾကာႏိုင္ေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အရည္အေသြးကင္းမဲ့ေနသူကို အရည္အခ်င္းရွိလာေအာင္ လုပ္ရတာဟာ အလြန္ခက္ခဲၿပီး အခ်ိန္ၾကာေညွာင္းပါတယ္။

No comments:

Post a Comment