ondragstart="return false" onselectstart="return false"

Thursday, July 4, 2013

ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဘးထြက္ ဆိုးက်ိဳးအေပၚ အျမင္မ်ား

ကာလုံအစီးအေ၀းျပီးမွာ ေကအဲန္ယူရဲ့ Code of Conduct ကုိေခါက္ထားလုိက္ျပီး(အခ်ိန္တန္ရင္ေျမာင္းထည့္ပစ္မယ္) ကခ်င္ကုိ ပုံစံတစ္မ်ိဴးနဲ ့ျပန္ဖမ္းထိမ္းထားမွာျဖစ္သလုိ UWSA ၀အဖြဲ ့နဲ့ သွ်မ္းလက္နက္ကုိင္တပ္မ်ားအႀကားျပသနာဖန္တီးကာ ဗမာစစ္တပ္က စစ္ကစားမည္ျဖစ္ေႀကာင္း အသံေတြထြက္ေနပါတယ္။

ဧရာ၀တီ| July 4, 2013

ယမန္ႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ ၁၁ ရက္ေန႔က ဘားအံျမိဳ႕တြင္ ေတြ႔ရေသာ အစုိးရ၏ ကရင္ျပည္နယ္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္မႈ ေကာ္မတီ၀င္မ်ား ႏွင့္ KNU ျငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး အဖဲြ႔၀င္မ်ား၏ ညစာစားပဲြ ျမင္ကြင္း (ဓာတ္ပုံ – ဧရာ၀တီ)

မၾကာေသးမီက က်င္းပခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခဳံေရးေကာင္စီ (ကာလုံ) အစည္းအေ၀းတြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ သူရ ဦးေရႊမန္းက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈတြင္ ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးမ်ား ရွိႏုိင္သည္ဟု သတိေပး ေျပာဆုိခဲ့သည္။ သူရဦးေရႊမန္းက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမႈ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ဥပေဒႏွင့္ မညီညြတ္ပါက ျပည္သူမ်ား၏ ဘ၀လုံၿခဳံေရး ထိပါးမႈမ်ား၊ ျပည္သူမ်ား၏ ဘ၀လုံၿခဳံေရးကို အကာအကြယ္ မေပးႏုိင္ျခင္းမ်ား စသည့္ ေဘးထြက္ ဆုိးက်ဳိး ျဖစ္စဥ္မ်ား ျဖစ္ေပၚႏုိင္သျဖင့္ ႀကိဳတင္ေလ့လာ သုံးသပ္သပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတိေပး ေျပာဆိုသြားျခင္း ျဖစ္သည္။

ယင္းေျပာဆိုခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထင္ျမင္သံုးသပ္ခ်က္မ်ားကို တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသုိ႔ ဧရာဝတီ သတင္းေထာက္ လင္းသန္႔ႏွင့္ ထက္ႏိုင္ေဇာ္တို႔က ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းထားပါသည္။

ဦးစိုင္းညြန္႔လြင္ (ေျပာခြင့္ရပုဂၢိဳလ္၊ ရွမ္းဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္)

ကာလံုအစည္းအေ၀းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး နားေထာင္ၾကည့္ေတာ့ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းေတြကို ျပည္တြင္းပိုက္ဆံနဲ႔ သံုးဖို႔လုပ္ေနတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။ က်ေနာ္ထင္တာကေတာ့ တကယ့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ေနတဲ့ အဖြဲ႕ေတြက သိပ္မခိုင္ေသးဘူးဗ်။ ဦးေရႊမန္းက MPC ကိုမ်ား ရည္ညႊန္းခ်င္တဲ့ သေဘာလား မသိဘူး။ Myanmar Peace Center ကို ေျပာခ်င္တာ။ သူေျပာသလို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္တာ ဘယ္လိုလို႔ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး ရွိမွာလဲ။ ဆိုးက်ိဳးႀကီး တခုလံုးထက္စာရင္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး အနည္းငယ္ကေတာ့ ခံစားရမယ္။ ခင္ဗ်ား ဗိုက္နာေပ်ာက္ခ်င္လို႔ ေဆးေသာက္မယ္ဆိုရင္ တျခားေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး နည္းနည္းကေတာ့ ရွိမွာပဲ။ အဓိကျပႆနာကို ေျပလည္ခ်င္ရင္ ဒီေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးဒဏ္ အနည္းငယ္ကိုေတာ့ ခင္ဗ်ား ခံရလိမ့္မယ္။ အဓိကျပႆနာ အခက္အခဲႀကီးကို မကုဘဲနဲ႔ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြကိုပဲ သြားကုေနလို႔လည္း မရဘူး။

ဦးေအာင္မင္းေျပာေနတာေတြလည္း က်ေနာ္ၾကားေနတာပဲ။ သူက သူ႔သေဘာထားကိုပဲ ေျပာတာ။ ေပးတာမွ မဟုတ္တာ။ ဥပမာ သူေျပာေနတာ က်ေနာ္ၾကားတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ကို ရွမ္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္ကို ကခ်င္ေတြအုပ္ခ်ဳပ္လို႔ သူေျပာေနတာပဲ။ အဲဒါ သူသေဘာထားပဲ ရွိတာ။ ေပးတာမွ မဟုတ္တာ။ ဒါေတြက ေဆြးေႏြးယူရမယ့္ ကိစၥေတြပဲ။

အစိုးရလုပ္ခ်င္ေနတဲ့ တႏိုင္ငံလံုး အတုိင္းအတာ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲဖို႔ဆိုတာက သူတို႔က ျဖစ္ခ်င္ေနတယ္။ ျဖစ္သြားရင္ (ကုလသမဂၢ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး) ဘန္ကီမြန္းရယ္၊ (အေမရိကန္ သမၼတေဟာင္း) ဂ်င္မီကာတာရယ္ လာမယ္။ က်ေနာ္တို႔ သမၼတနဲ႔ ခဏေတြ႔ခြင့္ ရခဲ့တုန္းကလည္း ဒီသေဘာထားကိုပဲ သူေျပာတယ္။ သူတို႔ေျပာတာ လုပ္ႏုိင္ရင္ ဟုိအဖြဲ႔ေတြကို မတရားအသင္း ေၾကညာထားတဲ့ ကိစၥလည္း ေျပလည္သြားႏုိင္တယ္။ ၁၇ (၁) ကိုလည္း အစိုးရက သတ္သတ္ ႐ုတ္သိမ္းေပးစရာ မလိုေတာ့တဲ့အတြက္ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ တံခါးပြင့္ၿပီလို႔ ေျပာလို႔တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ယြက္ဆစ္တို႔အဖြဲ႔လာေတာ့ သမၼတေျပာတာက ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးရမယ္လို႔ ေျပာတာ ၾကားတယ္ဗ်။ က်ေနာ္တို႔က အဲဒီေနရာမွာ နည္းနည္း လည္ေနတယ္။ ၾကည့္ရတာေတာ့ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရနဲ႔က အျပန္အလွန္ ျဖစ္ေနၾကတာပဲ။ လူေတြလည္း ဒါပဲေျပာေနၾကတာပဲ။ က်ေနာ္အထင္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ၀င္ပါခ်င္တဲ့ သေဘာရွိတယ္။ ေအာင္ျမင္မယ့္ အေျခအေနရွိေတာ့ ၀င္ပါခ်င္လာၿပီေပါ့။

ဦးေစာသန္းျမင့္ (ဗဟိုေကာ္မတီဝင္၊ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ)

လႊတ္ေတာ္ကေတာ့ ဥပေဒျပဳဖို႔ပဲ တာ၀န္႐ွိတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္တာက အစိုးရအလုပ္ဗ်။ အခုၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ေနတာက သမၼတက လုပ္ေနတာ။ လႊတ္ေတာ္က လုပ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ အခုအစိုးရက ၀န္ႀကီး ဦးေအာင္မင္းနဲ႔ ဦးစိုးသိန္းတို႔ကို MPC မွာ လုပ္ဖို႔ တာ၀န္ေပးထားတယ္။ တခု႐ွိတာက တခါတေလမွာ ၀န္ႀကီး ဦးေအာင္မင္းနဲ႔ ဦးစိုးသိန္းတို႔က တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးတဲ့အခါမွာ သူတို႔က ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အရမ္း လိုခ်င္ေနတဲ့အတြက္ သူတို႔ေျပာတဲ့အခါမွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုနဲ႔ တိုက္႐ုိက္ မညီတာေလးေတြ ပါလာႏုိင္တယ္။ က်ေနာ္အထင္ေတာ့ တကယ့္ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရခ်င္တဲ့ဆႏၵနဲ႔ ေျပာတာလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ တကယ္ အမွား႐ွိခဲ့ရင္လည္း ေစတနာအမွား ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ မလြတ္ကင္းတာေတြ ပါေနတယ္။ ဥပမာ သူတို႔ KNU နဲ႔ ညိွႏိႈင္းတဲ့အခါမွာ ပိုၿပီးေတာ့ ျမင္သာတာေပါ့။ အရင္အစုိးရ အဆက္ဆက္က မျဖစ္ႏိုင္တဲ့ကိစၥေတြကို သူတို႔ MPC က ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား တာ၀န္ယူေဆာင္႐ြက္ေပးမယ္လို႔ ေျပာလာတယ္။ အဲဒီထဲက အခ်က္အခ်ိဳ႕ကေတာ့ လက္႐ွိ Constitution နဲ႔ မကိုက္ညီတာေလးေတြ ႐ွိတယ္။ ဦးေ႐ႊမန္းေျပာတဲ့ ကိစၥကလည္း အမွန္ေတာ့ အမွန္တရားပါပဲ။ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက အေျခခံဥပေဒနဲ႔ မညီဘူးဆိုတာမ်ိဳးေလ။

က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ လက္မွတ္ထိုးပြဲကို ႀကိဳဆိုတယ္။ အနည္းဆံုး အာဆီယံႏုိင္ငံေတြကိုပဲ ဖိတ္ၿပီး လက္မွတ္ ထိုးႏုိင္ခဲ့ရင္ေတာင္ ေကာင္းတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ US တို႔၊ Europe တို႔ကိုပါ ေခၚၿပီးေတာ့ လုပ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ ခုိင္မာမႈ ပို႐ွိတာေပါ့ေနာ္။ အဲဒီလို ျဖစ္သြားရင္ စာခ်ဳပ္စာတမ္း ကတိေတြဟာ မပ်က္ႏုိင္ေတာ့ဘူးလို႔ ျမင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္လည္း အဲဒီလို ဆႏၵ႐ွိပါတယ္။ လုပ္ႏုိင္ခဲ့ရင္ ကမာၻ႕မ်က္ႏွာစာမွာလည္း စာခ်ဳပ္ရဲ႕တန္ဖိုးက ပိုျမင့္တက္မယ္။ ခ်ဳပ္တဲ့အတိုင္းလည္း လုပ္ကိုလုပ္ရမယ္ဆို႔ေတာ့ ကမာၻ႔မ်က္ႏွာစာမွာလည္း အစိုးရအဖြဲ႕အတြက္လည္း အခုိင္အမာ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြနဲ႔ ယံုၾကည္မႈရလာတာေပါ့။ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြဟာလည္း ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႕ေတြ ၾကားခံပါတဲ့အတြက္ ပိုၿပီးေတာ့ လက္႐ွိအစိုးရကို ပိုယံုၾကည္လာမယ္လို႔ ဦးေတာ့ထင္တယ္။

လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳေရးကိုပဲ အဓိကထား လုပ္ဖို႔လိုတဲ့အတြက္ ႏုိင္ငံတကာမွာလည္း လႊတ္ေတာ္ေတြက ဥပေဒျပဳေရးပဲ လုပ္ၾကတယ္။ အခုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကာလမွာလည္း ဥပေဒေတြအမ်ားႀကီး ျပင္ရမယ္ေလဗ်ာ။ အဲလိုဆိုရင္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာလည္း တာ၀န္႐ွိတာေပါ့။ တကယ္တမ္းေျပာရရင္ အစိုးရေရာ လႊတ္ေတာ္ေရာ တပ္မေတာ္ေရာ အကုန္ပါလာရင္ ပိုေကာင္းတာေပါ့။ အားလံုးပါလာရင္ ခိုင္မာတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဦးတို႔ တည္ေဆာက္ႏုိင္လိမ့္မယ္လို႔ ဦးတို႔ျမင္တယ္။

ဦးဇိုဇမ္ (ဥကၠ႒၊ ခ်င္းအမ်ိဳးသားပါတီ)

ထဲထဲ၀င္၀င္ မသိေပမယ့္ ၾကားရတာေတာ့ စိတ္မေကာင္းစရာပဲ။ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ စိတ္သေဘာထား အမွန္နဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ စိတ္သေဘာထား အမွန္က အခုထက္ထိ ညိွလို႔မရေသးဘူးလို႔ပဲ ဆံုးျဖတ္ခ်င္တယ္။ သူရဦးေရႊမန္း အပါအ၀င္ ႏုိင္ငံေတာ္ တာ၀န္႐ွိသူေတြက တိုင္းရင္းသားဘက္က မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ဗမာေတြရဲ႕ အခုပကတိ အေနအထား စိတ္ရင္း သေဘာထားက ဘယ္လိုလဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္ ေျပာခ်င္တာက လက္႐ွိ ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ သေဘာထားဟာ ဗမာအားလံုးရဲ႕ သေဘာထားလို႔ေတာ့ မဆိုလိုပါဘူး။ သူတို႔ တိုင္းရင္းသားေတြ အေပၚမွာ ေစတနာ႐ွိရင္ေတာင္ ဘယ္ေလာက္ ေစတနာ႐ွိေနလဲဆိုတာ မေဖာ္ျပႏိုင္လို႔ က်ေနာ္၀မ္းနည္းတယ္။

ေနျပည္ေတာ္မွာ တုိင္းရင္းသားေတြ လက္မွတ္စုထိုးဖို႔ ကိစၥက သမၼတက လုပ္ခ်င္ေနတာ။ ဒါေတြက မနက္ျဖန္ ထလုပ္လည္း ရတဲ့ကိစၥပါ။ တကယ္စိတ္ထဲကကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လိုခ်င္တဲ့စိတ္႐ွိရင္ မနက္ျဖန္ ထလုပ္လို႔ရပါတယ္။ မျဖစ္ႏုိင္တာ မ႐ွိပါဘူး။ အဓိကက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ စိတ္သေဘာထား အမွန္အကန္က ဘာျဖစ္ေနလဲ အေရးႀကီးတာပါ။ ဖက္ဒရယ္ကိစၥ ဆိုရင္လည္း သူတို႔ေပးတာ မေပးတာ က်ေနာ္ မေျပာလိုဘူး။ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ဆိုတာ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးပါ။ သူတို႔ေပးမွ ရတဲ့ဟာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိကကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေဆြးေႏြးရမယ္၊ ညွိႏိႈင္းရမယ္၊ တိုင္ပင္ရမယ္။ ၿပီးလို႔႐ွိရင္ ဘယ္လို လက္တြဲၿပီးမွ ခရီးသြားမလဲဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ ဆံုးျဖတ္ရမယ္။ က်ေနာ္တို႔ ပါ၀င္ ပတ္သက္ေနတဲ့ Stake Holder ေတြအားလံုး အတူတြဲလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ေနသေဘာထား ႐ွိဖို႔သာလွ်င္ အဓိက ျဖစ္တယ္။ အမ်ိဳးသားရင္ၾကား တကယ္ေစ့ခ်င္တယ္ဆိုရင္ မနက္ျဖန္ ေစ့လို႔ရပါတယ္။

ကာလံုအစည္းအေ၀း ေခၚတဲ့ကိစၥကေတာ့ အခုတိုင္းျပည္မွာ ေသေရး႐ွင္ေရး ကိစၥမွ မ႐ွိတာ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔ Reconciliation တို႔ဆိုတာ ပံုမွန္ Process ေတြအေပၚမွာ အလုပ္လုပ္ရတာ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္အျမင္အရ ေျပာရရင္ ကာလံု အစည္းအေ၀းေတြ ဘာေတြဆိုတာ အေရးေပၚကာလေတြမွာပဲ လုပ္ရမွာေပါ့ေနာ္။ အခုအေျခအေနက ကာလံု အစည္းအေ၀းေခၚစရာ မလိုဘူးလို႔ပဲ သံုးသပ္ခ်င္ပါတယ္။

ဦးသုေ၀ (ဥကၠ႒၊ ဒီမုိကရက္တစ္ပါတီ [ျမန္မာ])

အခုျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အေျခအေနကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးလိုက္၊ တိုက္ပြဲေတြ ျဖစ္လိုက္နဲ႔ဗ်ာ။ အဲဒီေတာ့ အစိုးရက ကာလံုလိုမ်ိဳး ေခၚၿပီးေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ ေဆြးေႏြးႏုိင္ရင္ေတာ့ ေကာင္းသြားမလား မသိဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးတာကိုေတာ့ တကယ္က အစိုးရကပဲ လုပ္ရမွာ။ အစိုးရနဲ႔ တပ္မေတာ္ ညွိလုပ္ရမွာ။ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္တုန္းကလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အစိုးရကပဲ ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးတာပဲ။ လႊတ္ေတာ္က သိပ္မပါခဲ့ဘူး။ အေၾကာင္း႐ွိရင္ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးတာေလာက္ပဲ ႐ွိတယ္။

အစုိးရလုပ္ခ်င္တဲ့ လက္မွတ္ထိုးပြဲကလည္း ျဖစ္ႏုိင္မယ္ မထင္ဘူး။ တဖြဲ႔ခ်င္းစီေတြ ေဆြးေႏြးတာေတာင္ ဒီေလာက္ ျပႆနာေတြ တက္ေနတာ။ ေနာက္ဆံုးရႏုိင္ဖို႔ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ခက္မယ္တူတယ္။ အခုၾကည့္ရတာက အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ၾကားမွာ အားၿပိဳင္မႈေတြ ႐ွိေနတယ္။ အခုက်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ PR ကိစၥမွာလည္း ေ႐ြးကာက္ပြဲ ေကာ္မ႐ွင္က လႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပတဲ့ အခါမွာေတာင္ အဆင္မေျပဘူး။ အမွန္က သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ေျပလည္ရင္ ဒီကိစၥ ဘာျပႆနာမွ တက္စရာမ႐ွိဘူး။ အခုလႊတ္ေတာ္က ေျပာလုိက္တဲ့ပံုက ေရႊးေကာက္ပြဲ ေကာ္မ႐ွင္ကပဲ စည္းကမ္း နားမလည္တဲ့ ပံုစံျဖစ္ေနတယ္။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း မတည့္လို႔သာ PR က ဒီပံုစံျဖစ္သြားတာ။ ဟုတ္တယ္မဟုုတ္လား။

ေဒါက္တာ ေအးေမာင္ (အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္၊ ရခိုင္တုိင္းရင္းသားမ်ား တိုးတက္ေရးပါတီဥကၠ႒)

က်ေနာ္ စဥ္းစားၾကည့္တာေတာ့ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က အခုေဆြးေႏြးေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြဟာ ဥပေဒနဲ႔ ညီရဲ႕လားဆိုတာကို သူစဥ္းစား သံုးသပ္မိပံုရတယ္။ ဥပမာ ၁၇ (၁) ေပါ့ဗ်ာ။ မတရားအသင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ကိစၥ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္ အဲဒီ ၁၇ (၁) တို႔၊ (၂) တို႔ကို ဖ်က္ပစ္ဖို႔ လိုမလားေပါ့။ ဥပေဒ ေဘာင္အတြင္းမွာ ေဆြးေႏြးႏိုင္ေအာင္၊ ဥပမာ – ပါတီေတြ၊ အစိုးရ၀န္ႀကီးေတြနဲ႔ တခ်ိဳ႕ MPC မွာ ပါတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြကလည္း ေလာေလာဆယ္မွာ မတရာအသင္ ေၾကညာထားသူေတြနဲ႔ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေနတာေတြ ႐ွိတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံတကာက ယူေနတဲ့ ေငြေၾကးကိစၥေတြမွာလည္း ဥပမာ – ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြကို ႏိုင္ငံတကာ အေထာက္အပံ့ေတြ မယူဖို႔ ေျပာထားတာ႐ွိတယ္။ MPC ဆိုတာလည္း အစိုးရက တရား၀င္ တည္ေထာင္ထားတဲ့ အဖြဲ႔ျဖစ္ေတာ့ ေမးခြန္းေလးေတြ ေပၚလာတာေပါ့ဗ်ာ။ အခု ဦး၀င္းမရ (ဦးဝင္းျမ) တို႔ လုပ္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မ႐ွင္ဆိုရင္လည္း ဒီျပႆနာ႐ွိခဲ့တာပဲ။ သမၼတ႐ံုး ေအာက္ကလား၊ လြတ္လပ္တဲ့ အဖြဲ႔လား ဆိုတာမ်ိဳးေလ။ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းဆိုရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ကေနသံုးၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကို ျဖတ္သြားဖို႔လိုတယ္။ လႊတ္ေတာ္က သံုးသပ္မယ္၊ ျဖတ္ေတာက္မယ္၊ ခြင့္ျပဳမယ္။ ဒါကေတာ့ လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္ကို ေျပာတာပါ။ ႏိုင္ငံတကာေငြဆိုရင္ ဘယ္လို ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ သံုးမွာလဲ။ ႏိုင္ငံတကာေငြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သံုးမယ္ဆိုရင္ တရား၀င္ေအာင္ လႊတ္ေတာ္ကုိ ျဖတ္သန္းရတယ္ဗ်။ က်န္းမာေရး ၀န္ႀကီးဌာနဆိုရင္လည္း ယူနီဆက္ဖ္တို႔နဲ႔ ေပါင္းလုပ္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာေငြေတြ သံုးတဲ့အခါ လႊတ္ေတာ္ကို အသိေပးတာမ်ိဳးေတြ ႐ွိတယ္။

ဘာပဲလုပ္လုပ္ က်ေနာ္တို႔က ဥပေဒေၾကာင္းအရပဲ ေ႐ွ႕ဆက္သြားရမွာ။ ဥပေဒရဲ႕ အထက္မွာလည္း မ႐ွိရဘူး။ ဥပေဒေဘာင္ေတြကိုလည္း ေက်ာ္လုပ္လို႔ မရဘူး။ ျပည္ေထာင္စုတခုလံုးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥေတြကိုေတာ့ မ႑ိဳင္ေတြအားလံုး ပါဖို႔လိုမယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းကိုေတာ့ အစိုးရကလုပ္ေပါ့။ လႊတ္ေတာ္ဘက္က ေထာက္ျပတာဟာလည္း ေထာက္ျပသင့္တဲ့ ေထာက္ျပခ်က္ပါ။ ဥပေဒေဘာင္ထဲက သြားဖို႔ကို က်ေနာ္အပါအ၀င္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ အားလံုးက ေထာက္ခံေနတယ္။ MPC နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေျပာရရင္လည္း သမၼတ႐ံုးမွာ တရား၀င္ဖြဲ႔ထားတဲ့ သမၼတအႀကံေပးအဖြဲ႔ ႐ွိတာပဲ။ တရား၀င္လစာ ေပးထားတယ္။ သူတို႔အသံုးစရိတ္ ဘယ္ေလာက္႐ွိလဲ လႊတ္ေတာ္က သိတယ္။ MPC ကို ဘယ္လိုတရား၀င္ေအာင္ တည္ေထာင္ထားလဲ ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မသိေသးဘူး။ အစိုးရအဖြဲ႕ကလည္း လႊတ္ေတာ္ဘက္ကိုလည္း တင္ျပဖို႔ လိုေကာင္းလိုႏိုင္တယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။

ေဒါက္တာ ေဇာ္ျမင့္ေမာင္ (ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္၊ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္)

ကာလံု အစည္းအေ၀းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔က သူေခၚတဲ့အေၾကာင္းကိုပဲ က်ေနာ္တို႔ကို ႐ွင္းျပတာေလ။ သူက သမၼတဆီကို ကာလံု အစည္းအေ၀း ေခၚခ်င္တဲ့အေၾကာင္း သ၀ဏ္လႊာ ပို႔လိုက္တာေပါ့။ သူတို႔ ဘာေဆြးေႏြးခဲ့တယ္ ဆိုတာေတာ့ အေသးစိတ္ ဘယ္ေျပာမလဲဗ်ာ။ အားလံုး ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကမယ္ ဆိုတာနဲ႔ ေျပာတာပါ။ ဒါေလးပဲ ေျပာတာပါ။ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္ေတြ ျဖစ္မွာေပါ့။ က်ေနာ္သိတာကေတာ့ သူရဦးေရႊမန္းက ကာလံု အစည္းအေ၀းေခၚတယ္။ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြ ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ ဒါပဲသိတယ္။ သူဆိုလိုခ်င္တာက အာဏာႀကီးသံုးရပ္ ကိုင္ဆြဲထားတဲ့ သူေတြအားလံုး အတူလက္တြဲလုပ္မယ္ ဆိုတာပဲ။ အစိုးရကလည္း ဦးေအာင္မင္းနဲ႔ ဦးခင္ရီလာၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ လာ႐ွင္းျပတာမ်ိဳးေတြ ႐ွိပါတယ္။ သူတို႔ဘာေတြ ကတိေပးခဲ့တယ္။ ဘာေတြေဆြးေႏြးခဲ့တယ္ ဆိုတာေတာ့ အေသးစိတ္ မေျပာဘူး။ သူတို႔လုပ္ေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ ဘယ္အဆင့္ ေရာက္ေနၿပီလဲ ဆိုတာကို လာ႐ွင္းျပတာပါ။ ဒါကလည္း ဦးေရႊမန္းရဲ႕ ဖိတ္ၾကားခ်က္နဲ႔ပဲ လာ႐ွင္းျပသြားတာပါ။ ေယဘုယ် ႐ွင္းျပတဲ့ သေဘာပါပဲခင္ဗ်။ က်ေနာ္တို႕လည္း ေယဘုယ်ေလာက္ပဲ သိပါတယ္။

ဦးေဌးဦး (ဒု ဥကၠ႒၊ ျပည္ေထာင္စုႀကံခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပါတီ)

ဥကၠဌဆိုလိုတာက က်ေနာ္တို႔မွာ ဥပေဒေတြ ႐ွိတယ္ေလ။ အားလံုးက ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ သြားေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဥပေဒနဲ႔အညီပဲ လုပ္ၾကရမွာပဲေလ။ ညွိႏိႈင္းတာေတြ ဘာေတြလဲ ႐ွိမွာေပါ့။ ဥပေဒအေပၚမွာပဲ အေျခခံရမွာေပါ့။ ဘယ္ဥစၥာကိုမွ ရည္ညႊန္းေျပာခ်င္တဲ့သေဘာ မဟုတ္ပါဘူး။ အားလံုးကို ၿခံဳငံုေျပာလိုက္တာပဲ။ က်ေနာ္တို႔ လႊတ္ေတာ္ ဆိုတာကေတာ့ ဥပေဒဘက္က ရပ္တည္တာေလ။ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆိုတာကေတာ့ ျပည္တြင္းကိစၥပဲေလ။ ျပည္တြင္းမွာ နားလည္မႈ႐ွိမွပဲ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္႐ွိမွ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈေတြ ႐ွိမွ ေအာင္ျမင္မွာေလ။ သူတို႔ျပန္လာလို႔႐ွိရင္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရးဖို႔ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္ဗ်ာ။ ဒီလိုပဲ က်ေနာ္ သေဘာေပါက္ပါတယ္။ ျပည္တြင္းကေတာ့ ျပည္တြင္းရဲ႕ အေျခအေနေၾကာင့္ ျဖစ္တာပဲေလ။ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡ ေပၚေပါက္လာတယ္ ဆိုတာလည္း ျပည္တြင္း အေျခအေနေၾကာင့္ပဲေလ။ တႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္ လက္မွတ္ထိုးမယ္ဆိုတဲ့ ကိစၥကို က်ေနာ္မသိပါဘူးဗ်။ က်ေနာ္တကယ္ မသိပါဘူးဗ်။ က်ေနာ္ မသိတာေတြလည္း ႐ွိမွာေပါဗ်ာ။ ကာလံု အစည္းအေ၀းကေတာ့ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေခၚပါတယ္။ ဒီတခါပဲ အမ်ားသိသြားတဲ့ သေဘာပါပဲ။

ဦးႏိုင္ဟံသာပိန္ခိုင္း (ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရး တာ၀န္ခံ၊ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ)

ဦးေရႊမန္းအျမင္က ဒီအပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကိစၥ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑က သြားတာ တရား၀င္ျဖစ္တယ္လုိ႔ ယူဆလို႔ ကာလံု ကို တင္တာျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ဒါက က်ေနာ့္အျမင္ပါ။ ကာလံုနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အေနအထားကိုေတာ့ ေျပာဖုိ႔ ေစာေသးတဲ့ အပိုင္းရွိတယ္ေလ။ ဌာနခ်ဳပ္နဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီးမွ ေျပာလုိ႔ရမွာေလ။ အခုဟာက လုပ္ပိုင္ခြင့္က သူတုိ႔မွာ လႊတ္ေတာ္လား၊ အစိုးရလား၊ ကာလံုလား ဆုိတာ ေျပာရခက္ေနေသးတဲ့ အေနအထားေတြေလ။ ဒါက အထိမခံတဲ့ ကိစၥပါ။

အမွန္က က်ေနာ္တို႔လည္း တျပည္လံုး အတုိင္းအတာနဲ႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲဖို႔ တစိုက္မတ္မတ္ ေတာင္းေနတာေလ။ ဒီလို ျဖစ္ဖုိ႔၊ လုပ္ဖုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ အဖြဲ႔အပါအ၀င္ အဖြဲ႔တုိင္းက ျဖစ္ေစခ်င္လို႔ တုိက္တြန္းတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါမွ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ သြားလို႔ ရမွာကိုး။

တကယ္တမ္းမွာ တျပည္လံုး အတုိင္းအတာနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ထုိးပြဲ လုပ္ဖုိ႔ အခု ဇူလိုင္လထဲ လုပ္မယ္ ဆုိတာ သတင္းေတြထဲမွာပဲ ၾကားရၿပီး က်ေနာ္တု႔ိ အဖြဲ႔အစည္းကိုေတာ့ တရား၀င္ ေျပာတာေတြ ဖိတ္ၾကားထားမႈ မရွိေသးပါဘူး။ ဒီကိစၥက ေဆးၿမီးတုိ လုပ္လို႔ မရဘူးေလ။ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ အေျခအေန အာမခံခ်က္ရွိမွ ရမယ္ေလ။ ဒါမွ စစ္မွန္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္မွာ။ ေဆးၿမီးတုိ ပံုစံနဲ႔သြားရင္ ျပႆနာက လံုးျခာလည္ၿပီး ၿပီးမွာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ေစတနာ မွန္တဲ့လူ ရွိသလုိ ေစတနာ မမွန္တဲ့လူလည္း ရွိႏုိင္ပါတယ္။

အဲဒီမွာ လက္မွတ္ထုိးေရးဆုိတာက က်ေနာ္တုိ႔ တဖြဲ႔တည္းအေပၚ မမူတည္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က UNFC (ညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား ေကာင္စီ) နဲ႔ပဲ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြအထိ သြားဖို႔ အဓိက ေစာင္းေပးထားတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကလည္း ဒီ တပ္ေပါင္းစု UNFC သေဘာအတိုင္းပဲ ရပ္တည္သြားမယ္။

က်ေနာ့္တဦးတည္း အျမင္မွာ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ တႏိုင္ငံလံုး အတုိင္းအတာနဲ႔ လက္မွတ္ေရးထုိးပြဲျဖစ္ဖုိ႔ မျမင္ေသးဘူး။ အဓိက ေျမာက္ပိုင္းမွာ စစ္ေရး အေနအထား တင္းမာေနတာေတြလည္း ရွိေသးတယ္ေလ။ ယံုၾကည္မႈ ျဖစ္ဖုိ႔က်ေတာ့ နည္းနည္း ႀကိဳးစားရမယ့္ အပိုင္းေတြ ရွိေသးတယ္။ Stable မျဖစ္တဲ့ အေနအထားရွိေနတယ္။

ေနာက္ အစုိးရဘက္ကလည္း ၾကည့္ရတာ အျမင္ခ်င္း မတူတာေတြလည္း ေတြ႔ရတယ္ေလ။ ခ်ဥ္းကပ္ပံု၊ လုပ္ပံုေတြမွာလည္း သူတုိ႔ သေဘာတရား မတူၾကဘူး ပံုစံရွိေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကာလံု အေရးေပၚ အစည္းအေ၀း ေခၚရတဲ့ အေနအထားရွိတာေလ။ တႏိုင္ငံလံုး အတုိင္းအတာနဲ႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးအားလံုး ပါ၀င္ လက္မွတ္ထုိးဖုိ႔ ဆုိတာ အခ်ိန္တခုေတာ့ ေစာင့္ရမယ့္ အေနအထားရွိတယ္။

တကယ္လို႔ ႏိုင္ငံတကာ ေခါင္းေဆာင္ေတြပါ ဒီလက္မွတ္ေရးထုိးပြဲမွာ ပါ၀င္လာမယ္၊ monitoring လုပ္ေပးႏုိင္တယ္ ဆုိရင္ေတာ့ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က ယံုၾကည္မႈေတာ့ ပုိရွိလာႏိုင္ပါတယ္။

ဗိုလ္မႉး စိုင္းေလာင္စိုင္း (ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ ေတာင္ပိုင္း (SSA-S) ေျပာခြင့္ရပုုဂၢိဳလ္)

ဦးေအာင္မင္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေျပာတဲ့ စကားကို ကိုးကားၿပီး ေျပာရမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို လႊတ္ေတာ္ကို ျပန္ၿပီးေတာ့ လႊဲအပ္ခ်င္တဲ့ သေဘာမ်ိဳး ရွိတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ အလဲဗင္း ဂ႐ု သတင္းမွာ ေဖာ္ျပထားတာကို က်ေနာ္တုိ႔ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီလိုဆုိေတာ့ အခု ကာလံုအစည္းအေ၀း ေခၚတဲ့ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ေနတယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လဲဆုိေတာ့ ဒီ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႔က ဘယ္သူ႔ mandate ကေန ရၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ေနတာလဲဆုိတာ ေမးခြန္းတခု၊ က်ေနာ္တို႔မွာ စဥ္းစားစရာတခု ျဖစ္လာတယ္။ အစုိးရက တာ၀န္ေပးတယ္ဆုိေတာ့ အစုိးရကို ဘယ္သူက တာ၀န္ေပးတာလဲ။ အဲဒါလည္း ေမးခြန္းတခု။

အခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ကာလံုကေန လုပ္ပုိင္ခြင့္ေပးလုိ႔ လုပ္ေနတာလား ဆုိတာေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေသခ်ာ မေျပာႏုိင္ေသးဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ အစုိးရက၊ ဦးသိန္းစိန္တုိ႔က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြ ေဖာ္ေဆာင္ဖုိ႔၊ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ႀကီးေတြကို ကမ္းလွမ္းလာတယ္။ ကမ္းလွမ္းလာေတာ့ ဦးသိန္းစိန္ ကမ္းလွမ္းလာတဲ့ အတုိင္းပဲ ဒီ လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႔ေတြက သြားၾကတာေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး အဖြဲ႔ဆုိၿပီးေတာ့ ထပ္ဖြဲ႔တယ္။ အဲဒါေတြနဲ႔ လုပ္ၾကတယ္။ လုပ္ရင္းလုပ္ရင္းနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္နားေရာက္သြားမွန္း မသိေသးဘူးျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီလို ျပန္သံုးသပ္လုိ႔ ရပါတယ္။

တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႔က ဦးေအာင္မင္းတုိ႔နဲ႔ အမ်ားဆံုး လုပ္ၾကတာေပါ့ဗ်ာ။ ဦးသိန္းေဇာ္တုိ႔နဲ႔ လုပ္ၾကတာေပါ့။ အဲဒီလုိမ်ိဳးလုပ္ေနတဲ့ ကာလအေတာအတြင္းမွာ ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ သေဘာတူညီခ်က္ေတြ လက္မွတ္ေရးထုိးၾကတာ မ်ားၾကပါတယ္။ ဆုိေတာ့ အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းလုိလုိ ဒီ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႔နဲ႔ သေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရးထုိးတာေတြ ျပန္သံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ တကယ့္တကယ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္တာ မရွိသလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ သေဘာတူညီခ်က္ေတြကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးဖုိ႔ သူတုိ႔မွာ အာဏာ မရွိသလုိ ျဖစ္ေနသလားေပါ့၊ အဲဒါက စဥ္းစားစရာတခုျဖစ္လာပါတယ္။ အစုိးရကို ျပန္ၿပီးေတာ့ တင္ျပမယ္၊ သမၼတကို ထပ္ၿပီးေတာ့ တင္ျပမယ္ဆုိတဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္ေတြပဲ က်ေနာ္တို႔ ရရွိတယ္။ ဆုိေတာ့ သမၼတကလည္း က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႔ နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႔တုိ႔ သေဘာတူ ညီခ်က္ရရွိထားတဲ့ အခ်က္ေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးဖုိ႔ သမၼတမွာလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရွိဘူးလားလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ကလည္း ျပန္ၿပီးေတာ့ ေမးခြန္း ထုတ္စရာျဖစ္လာပါတယ္။

တုိင္းရင္းသားေပါင္းစံုနဲ႔ အလံုးစံု အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လုပ္မယ္ဆုိ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး တမ်ိဳးတည္းနဲ႔ လက္မွတ္ေရးထုိးဖုိ႔ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းေတြက အဲဒီေလာက္နဲ႔ ေက်နပ္မွာ မဟုတ္ပါဘူးလုိ႔ က်ေနာ္တို႔က ျမင္တယ္။ ဘာျဖစ္လဲ ဆုိေတာ့ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးလုပ္တာဆုိတာ ဘာအတြက္နဲ႔ လုပ္တာလည္းဆုိတာ က်ေနာ္တုိ႔က အစကတည္းက ေတာင္းဆုိထားတာေတြ ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြ က်င္းပေပးဖုိ႔၊ ႏိုင္ငံေရး အာမခံခ်က္ေတြ တစံုတရာ ရွိဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုရွိမွသာ တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေတြက လက္မွတ္ထုိးမယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔လည္း အျမင္ရွိပါတယ္။

အခု ဦးေအာင္မင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားတဲ့ အခ်က္အလက္ထဲမွာေတာ့ ဒီ ယခုလက္ရွိ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကိစၥကို လႊတ္ေတာ္ကို လႊဲအပ္ေပးဖုိ႔ ေျပာလာတယ္ဆိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကို သြားရင္ေတာ့ ဒီဟာက ပိုၿပီး တရား၀င္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္တို႔ေတာ့ ျမင္ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က လႊတ္ေတာ္ကေန သြားခ်င္တာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အမွန္တကယ္ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တာက လႊတ္ေတာ္က ေဆြးေႏြးမွသာ တရား၀င္ျဖစ္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔က ယူဆပါတယ္။

အခု လက္မွတ္ထုိးပြဲ လုပ္မယ္ဆုိတာ ဒီ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ က်ေနာ္တုိ႔ တဖြဲ႔တည္းနဲ႔ သြားလုိ႔ မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းရင္းသား ေပါင္းစံုရဲ႕ သေဘာထားကိုလည္း ညွိယူဖို႔ လုိအပ္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ရွမ္းျပည္ထဲမွာ ရွိေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေပါင္းစံုနဲ႔ေရာ ျပည္သူေတြရဲ႕ သေဘာေတြကိုေရာ က်ေနာ္တုိ႔ ရယူၿပီးလုပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြ က်ေနာ္တုိ႔ လုပ္ေနတုန္းပါပဲ၊ ဒါေၾကာင့္ အခုလက္မွတ္ထုိးဖုိ႔ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးပါဘူး။

ဒီကိစၥက ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥျဖစ္လုိ႔ အားလံုးရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔ ကိုက္ညီမွသာ ႏိုင္ငံေရးလုိ႔ ေခၚခံရမွာပါ၊ ေခၚထုိက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔ လက္္မွတ္ေရးထုိးတာမ်ိဳး လုပ္ၾကရမွာပါ။ တျပည္လံုး အတုိင္းအတာနဲ႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ထုိးဖုိ႔ ဆုိတာ အမွန္ေတာ့ အျမန္ဆံုး ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လုိအပ္တာပါ။ အျမန္ဆံုး ရပ္သင့္ ရပ္ထုိက္ပါၿပီ။ ဒါမွသာ မေျပလည္ေသးတဲ့ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ နည္းလမ္းေတြ အျမန္ဆံုးရွာေဖြႏိုင္မွာပါ။
http://burma.irrawaddy.org/archives/43697

2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Blogger said...

ဦးႏုျပည္ေထာင္စုအစိုးရလက္ထက္က လြွတ္ေတာ္မွာ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွည္ တေယာက္မွမပါခဲ့ပါ။ ျပီးေတာ့ တပ္မေတာ္ဆိုတာက တိုင္းရင္းသား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြလက္ထဲမွာရွိေနတဲ့အခ်ိန္ေလ။ အဲဒီအေနအထားေအာက္မွာလြွတ္ေတာ္ကလဲ ဖက္ဒရယ္ကိစၥ တရား၀င္ျဖစ္လာခါနီးေလးေလ...ဒါေတာင္တေယာက္မွမပါတဲ့ စစ္တပ္က အလြယ္တကူဘဲ အာဏာသိမ္းခ့ဲတာ မွတ္မိၾကပါဦးမယ္။ ခုေတာ့စစ္တပ္ကိုယ္စားလွည္က လြွတ္ေတာ္ထဲမွာ ၂၅ % ၾကီးမ်ားေတာင္အလွ်ံပယ္ပါေနျပီ။
နဲနဲေလး ပိုနက္နက္ေလးစဥ္းစားၾကည့္ရင္ ခုလုပ္ေနတာေတြ ျဖစ္လာခါနီးက်ရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးေခ်ာက္ထဲက်ခါနီးမွာ တိင္းျပည္ကိုကယ္တင္သူေတြေပၚမလာႏိုင္ဘူးလို ့.ဘာအာမခံခ်က္ရွိလဲေပါ့ဗ်ာ......

Post a Comment