ဘယ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဆက္ေလွ်ာက္ဖို႔ အစိုးရေရြးခ်ယ္တဲ့ ေ႐ြးေကာက္ပြဲျဖစ္သလဲ
NEJ ၂၃ ႀသဂုတ္ ၂၀၁၀
နအဖစစ္အစိုးရ၏ ေရြးေကာက္ပြဲရက္ကို ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ လာမည့္ ႏို၀င္ဘာ (၇) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပမည္ဟု ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ၾသဂုတ္ (၁၃) ရက္တြင္ အတိအလင္း တရား၀င္ ထုတ္ေဖာ္ေၾကညာခဲ့သည္။ ထိုု႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္အတြင္း ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ နအဖ ျပဳလုပ္မည့္ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ပတ္သက္၍ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရိွသူ ရဲေဘာ္ဖိုးသံေခ်ာင္းႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္။
ေမး။ ။ နအဖစစ္အစိုးရက လာမယ့္ ႏို၀င္ဘာ (၇) ရက္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပမယ္လို႔ ေၾကညာလိုက္ပါၿပီ။ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မယ့္ပါတီေတြ ျပင္ဆင္ခ်ိန္ (၃) လေတာင္ မျပည့္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲဟာ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္မွာမဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိေနၾကေပမယ့္လည္း နအဖကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဘယ္လုိနည္းနဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ေအာင္လုပ္သြားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခု နအဖလုပ္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆရာဘယ္လိုသုံးသပ္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတခုရဲ႕ လကၡဏာမွာ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ျခင္းဆိုတာ ပါပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲတိုင္းဟာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ လကၡဏာမဟုတ္ဘူးဆိုတာ ေျပာဖို႔လိုပါတယ္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္က မဆလတပါတီတည္းသာ ၀င္ၿပိဳင္ခြင့္ရတဲ့ ေရြး ေကာက္ပြဲကို ဘယ္လိုလုပ္ ဒီမိုကေရစီက်တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲလို႔ဆိုမွာလဲ။ က်ေနာ္တို႔ဟာ သဏၭာန္ထက္ အႏွစ္သာရကို အေလးထားဖို႔၊ အေခၚအေ၀ၚထက္ လက္ေတြ႕အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို အေလးထားဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ေနာက္အခ်က္ တခ်က္ကေတာ့ ဘယ္လိုႏိုင္ငံေတာ္ကို တည္ေထာင္မယ့္ ေရြးေကာက္ပဲြ၊ တနည္းအားျဖင့္ ဘယ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဆက္ေလွ်ာက္ဖို႔ အစိုးရေရြးခ်ယ္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္သလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ အခု နအဖက်င္းပမယ့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲဟာ ဒီမိုကေရစီက်တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုသူဟာ နအဖဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြသာရွိတယ္ ဆိုတာကို မေမ့သင့္ပါဘူး။ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္ေနသူေတြ၊ ဒီေရြးေကာက္ပြဲကို အကာအကြယ္ေပး ေရးသားေနသူေတြေတာင္ ဒီမိုကေရစီအျပည့္အ၀ရွိတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲလို႔ မဆိုၾကပါဘူး။
နအဖရဲ႕ ဒီ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ နအဖစစ္အစိုးရကို အရပ္သားအစိုးရလို႔ ေခၚလို႔ရေအာင္ ဗိုလ္သန္းေရႊတို႔ရဲ႕ စစ္အုပ္စုက အေသအခ်ာျပင္ဆင္ၿပီး လုပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ ႀကံ့ဖြ႔ံပါတီ အႏိုင္ရေရးသာျဖစ္တယ္ဆိုတာ ဘယ္သူမွ မျငင္းၾကပါဘူး။ က်န္တဲ့ ပါတီအဖြဲ႕အစည္းေတြကိုလည္း အငွားဗိုက္နဲ႔ဓားထိုးခံဖို႔အတြက္ အမတ္ေနရာ အနည္းအပါးေတာ့ ေပးေကာင္းေပးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုဥပေဒကို အတည္ျပဳနည္းမ်ဳိးနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲကို အႏိုင္ရေအာင္ သူတို႔ အခ်ိန္မေရြး လုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာ မေမ့သင့္ပါဘူး။
ဒီေနရာမွာ ဒီတခါ ေရြးေကာက္ပြဲကို ၁၉၇၄ ခုႏွစ္က ဗိုလ္ေန၀င္းလုပ္ခဲ့တဲ့ မဆလေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ ေထာက္ျပခ်င္ပါတယ္။ အဲဒါက ဗိုလ္သန္းေရႊတို႔ဟာ ဒီေရြးေကာက္ပြဲကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ထင္သလိုက်င္းပႏိုင္ခဲ့တာ မဟုတ္ဘဲ ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္ ႏွစ္ေတြအမ်ားႀကီး ျပင္ဆင္ၿပီးမွ က်င္းပႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ မဆလဟာ တေကာင္တည္း ေျပးတဲ့ျမင္းပြဲမို႔ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေရွာေရွာ႐ွဴ႐ွဴက်င္းပႏိုင္ၿပီး နအဖကေတာ့ တျခားပါတီေတြပါ ၀င္ၿပိဳင္တယ္လို႔ လုပ္ရေတာ့ ကိုယ့္လူေတြအႏိုင္ရဖို႔ မီးေသေအာင္ အရင္လုပ္ေနရပါတယ္။ အခုကိုပဲ အပစ္ရပ္ေဒေတြမွာ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ မဲဆြယ္လာသူေတြကို သူတို႔ရဲ႕နယ္ေျမထဲ အ၀င္မခံဘူးဆိုတာလို တစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြ ရွိေနေသးတယ္ မဟုတ္ပါလား။
ေမး။ ။ စစ္တပ္က ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့စနစ္ျဖစ္တဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ျပဳလုပ္တဲ့ အခုေရြးေကာက္ပြဲက အရပ္သားအစိုးရ စစ္စစ္ ေပၚထြန္းမွာမဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။ အဲဒီအေပၚ ဆရာဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံံ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံုရဲ႕ အဓိကရည္မွန္းခ်က္တခုဟာ စစ္တပ္ကို စစ္တန္းလ်ားထဲ ျပန္ေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္တျပည္ဆိုတာ ဓားျပဂိုဏ္း အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့နယ္ေျမ မဟုတ္ပါဘူး။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကို ေက်ာ္လြန္ခဲ့တဲ့ေနာက္ ဘယ္တိုင္းျပည္မဆို အာဏာနဲ႔လက္နက္ကို ခြဲကိုင္ရတာခ်ည့္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ နအဖစစ္အုပ္စုဟာ ဒီေရြးေကာက္ပြဲကေန ေပၚထြက္လာမယ့္အစိုးရမွာ သူတို႔က အစစကိုခ်ဳပ္ကိုင္ထားဖို႔ပဲ လုပ္ေနပါတယ္။ ျပည္သူလူထု ေရြးျခယ္တင္ေျမႇာက္လိုက္သူေတြက လက္နက္ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ၫႊန္ၾကားမလား၊ လက္နက္က ျပည္သူလူထု ေရြးခ်ယ္တင္ ေျမႇာက္လုိက္သူေတြကို ခ်ဳပ္ကိုင္ၫႊန္ၾကားမလား ဆိုတဲ့ ျပႆနာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အရပ္သားဆိုတာ ဘာကိုေခၚသလဲ ဆိုတာကိုလည္း ေျပာဖို႔လိုတယ္ ထင္ပါတယ္။ ေတာင္ရွည္ပုဆိုး ၀တ္ထားသူတိုင္းကို အရပ္သားလို႔ မေခၚႏိုင္ဘူး ထင္ပါတယ္။ အဓိက တိုင္းတာရမယ့္စံဟာ ၀တ္တဲ့အ၀တ္အစားထက္ ဘယ္သူေတြကို ကိုယ္စားျပဳသလဲဆိုတာ ပိုျဖစ္သင့္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္နဲဲ႔ ျပည္သူလူထု အက်ဳိးအတြက္မလုပ္ဘဲ စစ္တပ္နဲ႔ စစ္အုပ္စုရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ အဓိကလုပ္ေနသူေတြကို အရပ္သားအစိုးရလို႔ မေခၚႏိုင္ပါဘူး။ အခုလာမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာက ဗိုလ္သိန္းစိန္တို႔လို “လူ၀တ္လဲေတြ” ေရာ၊ (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္း ပါလာမယ့္ စစ္သားစစ္စစ္ေတြေရာ၊ ထိပ္ပိုင္းမွာ သမၼတတို႔၊ ဒု-သမၼတတို႔ တက္လုပ္မယ့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြေရာ ေပါင္းလိုက္ရင္ အရပ္သားလို႔ေခၚႏိုင္မွာဟာ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ခံုႀကိဳခံုၾကားကေန “ေ၀ေလေလ” ေအာ္ေနသူေတြေလာက္သာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ေမး။ ။ အစိုးရသစ္မွာ အရပ္သားေတြရဲ႕အခန္းက႑ အတိုင္းအတာအေပၚ ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ အစိုးရသစ္မွာ အရပ္သားေတြဟာ လက္ညိဳးေထာင္ေခါင္းၿငိမ့္လို႔ မဆိုႏိုင္ေတာင္မွ သႀကၤန္အေျမာက္ေဖာက္တ့ဲ အေျပာမ်ဳိးေလာက္သာ ေျပာႏိုင္ပါမယ္။ အထက္မွာေျပာခဲ့သလို ေ၀ေလေလေအာ္ခြင့္လည္း ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေတာင္မွ ဒါဟာ အစပိုင္း၊ ႐ုပ္ျပေကာင္း႐ံုပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ေနာင္မွာက်ေတာ့ ဗိုလ္သန္းေရႊတို႔ကလည္း ခြင့္ျပဳမွာမဟုတ္၊ ေျပာတဲ့ လူေတြကလည္း ေျပာခ်င္စိတ္ကုန္ ဆိုတာမ်ဳိးျဖစ္လာမွာပါ။ ေထာင္ထဲေရာက္ရင္ ပံုစံျပခံရတယ္ဆိုတာမ်ဳိး၊ အဲဒီ နအဖလႊတ္ေတာ္ထဲကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ပံုစံျပခံရတာေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ရပါမယ္။ အဲဒီအခါက်ရင္ ကံေကာင္းလို႔ ဖေလာင္းကေန ဖားျဖစ္ခဲ့တဲ့ အမတ္ေတြအဖို႔ လႊတ္ေတာ္ထဲ၀င္ရတာထက္ ထြက္ရတာက ပိုခက္တယ္ဆိုတာကို ျမင္ေတြ႕လာၾကရပါလိမ့္မယ္။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္က အိမ္ေစာင့္အစိုးရ၊ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီနဲ႔ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္က မဆလအစိုးရတို႔မွာ စစ္ဗိုလ္မဟုတ္သူ၊ စစ္ထဲမ၀င္ဘူးသူေတြ မပါတာမဟုတ္ပါဘူး။ အေရအတြက္မမ်ားေပမယ့္ ပါသေလာက္ပါပါတယ္။ အားလံုးဟာ ပညာတတ္၊ ဂုဏ္သေရရွိပုဂၢိဳလ္ေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဟာ အဲဒီအစိုးရေတြထဲမွာ ဘာလုပ္ႏိုင္ခဲ့သလဲ။ ဗိုလ္ေန၀င္းခိုင္းတာကိုပဲ လုပ္ခဲ့ရတယ္မဟုတ္ပါလား။ ဒါျဖင့္ရင္ အခုဘာေၾကာင့္မ်ား ဗိုလ္သန္းေရႊဟာ ဗိုလ္ေန၀င္းေလာက္ မဆိုးႏိုင္ဘူးလို႔ ေတြးေနၾကတာလဲ။ ဗိုလ္သန္းေရႊရဲ႕ (၁၅) ႏွစ္ေက်ာ္ ေဖာ္ျပခ်က္မွာ တျခားအရပ္သားမေျပာနဲ႔ တျခားဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ စကားကိုေတာင္ နားေထာင္တယ္လို႔ ရွိခဲ့ဖူးလို႔လား။
ေမး။ ။ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးရင္ အေျပာင္းအလဲ အနည္းအက်ဥ္းရိွႏိုင္မယ္၊ ပြင့္လင္းမႈ ရိွလာႏိုင္မယ္လို႔ ျမင္သူေတြ ရိွေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေရြးေကာက္ပြဲဟာ အေျပာင္းအလဲတခုကို ျဖစ္ေပၚေစမယ္လို႔ ဆရာယူဆပါလား။
ေျဖ။ ။ အေျပာင္းအလဲကေတာ့ ရွိမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ျပည္သူလူထုအတြက္၊ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံုႀကီးအတြက္ အက်ဳိးရွိတဲ့ အေျပာင္းအလဲမ်ဳိးေေတာ့ ဟုတ္မယ္မထင္ပါဘူး။ အေစာပိုင္းတုန္းကေတာ့ ဒီေရြးေကာက္ပြဲေၾကာင့္ မီဒီယာေတြမွာ ေဖာ္ျပခြင့္ေတြ စၿပီးရေနတယ္၊ ေနာင္မွာ ပိုရလိမ့္မယ္၊ တိုးခ်ဲ႕ရမယ္ဆိုတဲ့ အေျပာမ်ဳိးေတြ အေတာ္ေလး ၾကားလာရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေနာက္ပိုင္းေတာ့ နအဖက တေစာင္ၿပီးတေစာင္ ေခၚၿပီး ပညာေပးေနေတာ့ အဲဒီလိုေျပာတာေတြ မၾကားရေတာ့ဘူး။ ဒါ့အျပင္ အခုေနာက္ပိုင္းမွာ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒေတြ တခုၿပီးတခု ထြက္လာေတာ့ အဲဒီ စကားမ်ဳိးကို ေလသံေတာင္ မဟရဲၾကေတာ့တာလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ နဂိုက ဒီေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မလို႔ သိပ္တက္ႂကြေနသူေတြေတာင္ အခုျခဴသံပါေအာင္ ညည္းေနတာဟာ အားလံုးအျမင္ပဲ မဟုတ္ပါလား။
ဒီေန႔လို ကာလမွာ ဗမာျပည္ရဲ႕တကယ့္အေျပာင္းအလဲ၊ အႏွစ္သာရ သေဘာအရ၊ အေျခခံအရ အေျပာင္းအလဲကို ဗမာျပည္ျပည္သူေတြကသာ သယ္ေဆာင္လာႏိုင္မွာပါ။ နအဖစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြက သယ္ေဆာင္လာမွာ မဟုတ္သလို ျပည္ပႏိုင္ငံေတြ၊ ႏိုင္ငံျခားသားအဖြဲ႔အစည္းေတြကလည္း လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ေမး။ ။ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ဳိး ေပၚေပါက္လာမွ တိုင္းျပည္မွာ စစ္မွန္တဲ့ အေျပာင္းအလဲျဖစ္လာမယ္လို႔ ေျပာဆိုႏိုင္မွာပါလဲ။
ေျဖ။ ။ လက္နက္ကိုင္တပ္ေတြက ဘယ္လိုအသြင္နဲ႔မွ တိုင္းျပည္အာဏာခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္း မလုပ္တဲ့၊ ျပည္တြင္းမွာတကယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရွိတဲ့၊ လူတိုင္းမိမိအယူအဆကို ေဖာ္ျပခြင့္ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခခံတခုကို အရင္တည္ေဆာက္ၿပီး အဲဒီကတဆင့္ တိုင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားေရး။ ႏို္င္ငံတကာအလယ္မွာ ဂုဏ္တင့္စြာတည္ရွိႏိုင္ေရး စတဲ့ အခ်င္းအရာေတြကို ဖန္တီးယူရပါမယ္။
ေမး။ ။ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဘယ္သူေတြမွာ တာ၀န္ရိွပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ အေျပာင္းအလဲ မျဖစ္ေပၚရတာဟာ ဘယ္သူ႔အေပၚမွာ တာ၀န္ရွိတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ေျပာဖို႔မလိုဘူးထင္ပါတယ္။
သမိုင္းကိုဖန္တီးတာဟာ လူထုသာျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သမိုင္းရဲ႕အေျပာင္းအလဲႀကီးေတြ ေပၚေပါက္ေရးဟာ သမိုင္းအေျခအေန ရင့္မွည့္မႈ၊ လတ္တေလာ အခ်က္အလက္ ျပည့္စံုမႈ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံေပၚမွာ မွန္ကန္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈရွိျခင္း ဆိုတာနဲ႔ ေပါင္းစပ္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ လူထုပါ၀င္ႏိုင္စြမ္းကို အကဲျဖတ္တာ၊ လူထုပါ၀င္ႏိုင္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြ ေဖာ္ထုတ္တာဟာ ေခါင္းေဆာင္မႈရဲ႕ အတတ္ပညာအျပင္ ကိုယ္က်ဳိးကင္းစင္မႈ၊ ရဲရင့္ျပတ္သားမႈတို႔နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။
ေခါင္းေဆာင္မႈက ေရွ႕ကၽြံေနၿပီး လူထုက လိုက္ပါျခင္း မရွိဘူးဆိုရင္ ဒါဟာ လူထုရဲ႕ အျပစ္မဟုတ္ပါဘူး၊ ေခါင္းေဆာင္မႈရဲ႕ အတတ္ပညာ ခ်ဳိ႕တဲ့မႈေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ မေမ့သင့္တဲ့အခ်က္တခုကေတာ့ လူထုကိုဖိႏွိပ္တဲ့ အုပ္စိုးသူေတြဟာ လူထုနဲ႕ေခါင္းေဆာင္မႈကို ျဖတ္ေတာက္ထားဖို႔ အၿမဲႀကိဳးစားတယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ေခါင္းေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ လူေတြ ထိုင္ေနတယ္ဆိုရင္ သူတို႔က ဘာမွမလုပ္ဘဲ လူထုထဲဆင္းေတာ့မယ္ဆိုရင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာနည္းေတြနဲ႔ တားဆီး ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေတာ့တာပါပဲ။ ဒီပဲယင္းအျဖစ္အပ်က္ကိုပဲ ျပန္စဥ္းစားလိုက္ပါ။ အဲဒီအုပ္စိုးသူေတြက လွည့္စားတာ၊ မီးခိုးမိႈင္းလႊင့္ တာေတြကို မ်က္စိလည္၊ ယံုၾကည္သြားတာဟာ ေခါင္းေဆာင္ဆိုသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေတြ႔အေပၚ အေျခခံမစဥ္းစားဘဲ ၾကားရတာ၊ ဖတ္ရတာအေပၚ အေျခခံလို႔ မွားတတ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေမး။ ။ အခုလို ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ျပႆနာေတြ ေျပလည္မႈ ရိွႏိုင္ မရိွႏုိင္ ဆရာဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲၿပီးသြားတဲ့အခါမွာ ဗမာျပည္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးျပႆနာေတြ ေျပလည္သြားစရာ အေၾကာင္းမျမင္ပါဘူး။ ဒီေန႔ဗမာျပည္ရဲ႕ အေထြေထြအက်ပ္အတည္းဟာ ဗမာျပည္ရဲ႕ အခြင့္အာဏာမွန္သမွ်ကို နအဖ စစ္အုပ္စု တဦးတည္းက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့အတြက္ ျဖစ္ေပၚေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲဟာ အဲဒီစစ္အုပ္စုရဲ႕ ဘက္စံုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို လက္ေျပာင္းဖို႔ ေနေနသာသာ၊ ေရရွည္ဆက္ခ်ဳပ္ကိုင္သြားဖို႔အတြက္ လုပ္ဇာတ္တခုခင္းတာသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အက်ပ္အတည္းေတြဟာ ပိုဆိုးလာစရာသာ ရွိပါတယ္။
ေမး။ ။ အခု ေရြးေကာက္ပြဲဟာ all inclusive မဟုတ္တဲ့အတြက္ ကုလသမဂၢနဲ႔ အာဆီယံအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာအေနနဲ႔ ဘယ္လို တုံ႔ျပန္သင့္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ နအဖရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲကို ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ ဆန္႔က်င္ေနၾကတာဟာ အားလံုးပါ၀င္ခြင့္ရတဲ့ inclusive ဟုတ္ မဟုတ္ဆိုတဲ့အခ်က္က အဓိက မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိကဟာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ပါတယ္။ inclusive သာျဖစ္ရင္ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္လိုက္ၾက၊ အဲဒီဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို လက္ခံလိုက္ၾကလို႔ တခ်ိဳ႕က တိုက္တြန္းေနတာလားလို႔ စဥ္းစားစရာေတာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကုလသမဂၢနဲ႔ အာဆီယံအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာတို႔အေနနဲ႔ ဗမာျပည္အေရး ေျပာၾကတယ္ဆိုရင္ all inclusive ကိစၥထက္ အင္မတန္ မတရားတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေျပာသင့္ပါတယ္။ all inclusive သက္သက္ေျပာတာဟာ နအဖရဲ႕ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒနဲ႔ အဲဒီဟာႀကီးကို ကိုင္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္မယ့္ ေနာက္တက္လာမယ့္ အစိုးရကို အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ နည္းလမ္းရွာေပးသလိုသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ေမး။ ။ လြတ္လပ္ တရားမွ်တဲဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ေပၚဖို႔ ေပၚထြန္းမႈ တစုံတရာမရိွေတာ့လို႔ ေရြးေကာက္ပြဲအခင္းအက်င္းမွာ ဆက္မပါေတာ့ဘဲ ျပည္ေထာင္စု ဒီမိုကေရစီပါတီ ဥကၠ႒ ဦးၿဖိဳးမင္းသိမ္း ပါတီက ႏုတ္ထြက္သြားခဲ့တဲ့အေပၚ ဆရာ ဘယ္လို႐ႈျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ က်န္တဲ့လူေတြလည္း သူ႕လိုပဲ ေစာေစာစီးစီး အျမင္မွန္ရၾကရင္ ေကာင္းမွာပဲလို႔ ေအာက္ေမ့ပါတယ္။
http://www.khitpyaing.org/index.php?route=detail&id=3607
No comments:
Post a Comment