ondragstart="return false" onselectstart="return false"

Thursday, November 17, 2011

သံုးပြင့္ဆိုင္မွ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္သို႔

ညီညီလြင္
တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၆ရက္၊ ႏုိဝင္ဘာ ၁၆၊ ၂၀၁၁

လြတ္လပ္ေရးရျပီးစ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈဟု ရွုျမင္ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၈၈ ခု ဒီမိုကေရစီရရွိေရး ဆႏၵျပေတာင္းဆိုမႈေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းသည္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အင္အားစုမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားႏွင့္ စစ္အာဏာရွင္မ်ားၾကား သံုးပြင့္ဆိုင္ ေျဖရွင္းရမည့္ ႏိုင္ငံေရးအသြင္သို႔ ကူးေျပာင္းခဲ့ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ ၂၀၁၀ ခု ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္း အုပ္စိုးသူအစိုးရႏွင့္ လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမ်ားၾကား ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ (bilateral talk) ႏိုင္ငံေရးအသြင္သို႕ ေျပာင္းလဲေစခဲ့ျပန္သည္။

ညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ (UNFC) သည္ ထိုအေျပာင္းအလဲကို “တိုင္းရင္းသားမ်ား တသံတည္းထြက္ေရး” မူျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းခ့ဲသည္။ လက္ေတြ႕က်စြာ ကိုင္တြယ္ႏိုင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ သို႕ရာတြင္ UNFC အဖြဲ၀င္မ်ား မဟုတ္သည့္ ၀အမ်ိဳးသားေသြးစည္းညီညြတ္ေရးပါတီႏွင့္ ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ (ေတာင္ပိုင္း) တို႕တြင္ နည္းဗ်ဴဟာ ကြဲလြဲခ်က္မ်ား ရွိေနေပသည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ား တသံတည္း ထြက္ႏိုင္မွသာလွ်င္ UNFC ႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရတို႔ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ား ေတာင္းဆိုေနသည့္ တန္းတူေရး ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္၊ မိမိရိုးရာယဥ္ေက်းမႈစာေပမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေဖၚထုတ္ခြင့္ ႏွင့္ ေဒသတြင္းဖြံ႔ျဖိဳးေရး လူထုအက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ခြင့္တို႔ကို ရရွိၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္္။

၁၉၉၄ ခု ကမၻာ့ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နိုင္ငံေရးျပႆနာကို သံုးပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ခဲ့ၾကေပသည္။ ၂၀၀၁ ခုတြင္ ENSCC ကို ဖြဲစည္းကာ တိုင္းရင္းသားအင္အားမ်ား တပြင့္ ပါ၀င္ႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၀၄ ခုတြင္ ENC ကို ရွမ္းျပည္နယ္မွအပ က်န္ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကရင္နီ၊ မြန္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္မ်ားကို အေျခခံ ဖြဲစည္းကာ သံုးပြင့္ဆိုင္ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ျဖစ္ေပၚေစရန္ တြန္းအားေပးခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္းတြင္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ သီးျခားေဆြးေႏြးကာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အင္အားစုမ်ားကို တဖြဲ႕ခ်င္းစီ ေဆြးေႏြးလ်က္ ရွိေပသည္။ တနည္းဆိုရေသာ္ သိန္းစိန္အစိုးရသည္ (tripartite dialogue) သံုးပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲကို ထိုေရြးေကာက္ပြဲျဖင့္ ခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားခဲ့ပါသည္။

သို႔ရာတြင္ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲကာ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ျငင္းဆန္ခဲ့ၾကေသာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အင္အားစုမ်ား၏ အခန္းက႑သည္ အစိုးရသစ္အတြက္ ဦးစားေပး ကိုင္တြယ္ရမည့္ စီမံကိန္း ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္ လက္ရွိအာဏာရအစိုးရက တပြင္၊့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ားကို စုစည္းထားသည့္ UNFC က တပြင့္၊ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ ႏိုင္ငံေရး စားပြဲတင္ ေဆြးေႏြးရမည့္ အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

လက္ရွိအစိုးရသည္ ထိုႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ျဖစ္ေပၚေရးကို မလိုလားေပ။ သက္ဆိုင္သည့္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲမ်ားႏွင့္ ေဒသအလိုက္ ေဆြးေႏြးကာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္လိုၾကသည္။ UNFC ၏ ဗ်ဴဟာကို ေသြဖယ္ေစခဲ့ေပသည္။ မိုင္းလာႏွင့္ ၀ အင္အားစုမ်ားကို သီးျခားေဆြးေႏြးၿပီး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ျခင္း၊ မၾကာေသးမီက DKBA ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ျခင္းတို႔သည္ သိန္းစိန္အစိုးရ၏ သိသာထင္ရွားေသာ ေသြးခြဲစည္းရံုးျခင္းမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။

အလားတူ ေသြးခြဲျဖိဳခြင္းခဲ့ေသာ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို လြန္ခဲ့သည့္ ၃၅ ႏွစ္ကာလ National Democratic Front (NDF) ဖြဲစည္းစဥ္ကလည္း ၾကံဳခဲ့ရပါသည္။ NDF ေပၚလစီသည္ ယခု UNFC ေပၚလစီႏွင့္ ထပ္တူပင္ ျဖစ္သည္။ KIO သည္ ၁၉၉၄ ခုတြင္ စစ္အစိုးရႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲခဲ့ေပသည္။ NDF မွ ႏႈတ္ထြက္ခဲ့ေပသည္။ ၁၉၉၅ ခုဇန္၀ါရီလတြင္ KNU ဌာနခ်ဳပ္ မာနာပေလာ က်ဆံုးခဲ့ေပသည္။ ထိုအခ်ိန္မွ စ၍ KNU သည္ ထိုးစစ္ဆင္ႏိုင္သည့္အေနအထားမွ ခုခံစစ္အသြင္သို႔ ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးရသည္ကို ေတြ႔ရွိရေပသည္။

ယခုႏွစ္ဆန္းပိုင္းကတည္းက ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္ KIO ကို ထိုးစစ္ဆင္တိုက္ခိုက္လ်က္ ရွိေပသည္။ တဖက္တြင္လည္း ကရင္၊ ရွမ္း၊ ၀ ႏွင့္ မြန္တို႔ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကမ္းလွမ္းကာ စစ္မ်က္ႏွာမ်ား ထပ္မံ မေပၚေပါက္ေစရန္ႏွင့္ KIO တခုတည္းကိုသာ အာရံုစူးစိုက္ တိုက္ခိုက္ႏိုင္ရန္ အားထုတ္လ်က္ ရွိေပသည္။ အျခား UNFC အဖြဲ၀င္မ်ားက သိန္းစိန္အစိုးရ၏ စစ္ဗ်ဴဟာကို တနည္းတဖုံအားျဖင့္ အာရံုေျပာင္းေစျခင္း၊ သူတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးဗ်ဴဟာကို အခက္ေတြ႕ေစျခင္း စေသာ စစ္ေရးႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမ်ားကို ခ်မွတ္ကာ အေကာင္အထည္ မေဖၚႏိုင္ခဲ့လွ်င္ အင္အားခ်င္း မမွ်ေသာ KIO သည္ ၁၉၉၄-၉၅ ကာလတုန္းက KNU ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည့္ ပံုစံႏွင့္ တထပ္တည္းက်၍ အၾကပ္အတည္းႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ား အင္အားနည္းလွ်င္ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးေရးပြဲသည္လည္း အထမေျမာက္ႏိုင္သည္ကို အထူးသတိခ်ပ္ၾကရေပမည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးေရခ်ိန္သည္ ယခုကာလတြင္ အေနအထားတခုထိ ေရာက္ရွိေနျပီ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ UNFC သည္ ျပည္သူတို႔အား ၎တ႔ိုေပၚလစီကို က်ယ္ျပန္႔စြာ ရွင္းလင္းထားရေပမည္။ ၀ အပါအ၀င္ အျခားေသာ အင္အားစုမ်ားကို ဆက္သြယ္စုစည္းၿပီး တသံတည္း ထြက္ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားရပါမည္။ ယခုအခါတြင္ အေမရိကန္အစိုးရ၊ ဥေရာပသမဂၢ၊ အာဆီယံႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔က ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲကမ္းလွမ္းခ်က္ႏွင့္ UNFC ၏ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲမဟာဗ်ဴဟာကို စိတ္၀င္စားလ်က္ ရွိေပသည္။

ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ေဆြးႏြဲပြဲ ျဖစ္ေပၚလာေစရန္၊ ႏိုင္ငံတကာေထာက္ခံမႈ ရရွိရန္ သံတမန္နည္းမ်ားျဖင့္ အထူးၾကိဳးစား ခ်ဥ္းကပ္ၾကရေပမည္။ ျပည္တြင္းရွိ မဟာမိတ္တိုင္းရင္းသားညီေနာင္ပါတီမ်ားကို ပြင္းလင္းစြာ ရွင္းျပကာ ထိုေဆြးေႏြးပြဲ ျဖစ္ေပၚေစရန္ ၎တို႔လုပ္ပိုင္ခြင့္ေဘာင္အတြင္းက ကူညီေပးႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို စုေပါင္း ရွာေဖြရပါမည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံတြင္ ႏွစ္ပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးပြဲ ျဖစ္ေပၚရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ ယခုအခ်ိန္မွ စ၍ အေမရိက၊ ဥေရာပရွိ တိုင္းရင္းသားမ်ားကို စုစည္းၿပီး သံတမန္ေရးလုပ္ငန္းေကာ္မတီမ်ား ဖြဲ႔စည္းကာ ျပင္ဆင္လႈပ္ရွားၾကရေပေတာ့မည္။ အေနာက္ဖက္စစ္မ်က္ႏွာကို အျမန္ဆံုး ဖြင့္လွစ္ကာ ဗ်ဴဟာအခင္းအက်င္းမ်ား ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးၾကရေပမည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေတးျပီး ဘဝကို ပုံအပ္ကာ ရာစုႏွစ္တ၀က္ေက်ာ္ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကို လုပ္ေနၾကရျခင္းမွာ လူမ်ဳိးေရးျပႆနာ ရွိ၍ ျဖစ္ေပသည္။ ၁၉၄၈ ခု လြတ္လပ္ေရး ရျပီးခ်ိန္ကတည္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဗမာလူမ်ိဳးအမ်ားစုက တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ စာေပယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ပိတ္ပင္ကာ ဗမာမႈ ျပဳေရးကို ဗဟိုအစိုးရက စီမံခန္႔ခြဲ အေကာင္အထည္ေဖၚရာမွ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ဗမာလူမ်ဳိးမ်ားၾကား ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့ရေပသည္။ အင္အားသံု၍လည္းေကာင္း၊ စီပြားေရးမက္လုံးေပး၍လည္းေကာင္း အေရာင္ျပေျပာင္းလဲေစရံုႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္၍ မရႏိုင္ေၾကာင္း လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ ျဖတ္သန္းမႈသမိုင္းက သက္ေသျပခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္က တကယ့္စစ္မွန္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လိုလားလွ်င္ တိုင္းရင္းသားျပႆနာအားလံုးကို ႏိုင္ငံေရးစားပဲြဝိုင္းတြင္ ရိုးသားပြင့္လင္းစြာ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာမွသာလွ်င္ ရရွိႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ တဖြဲခ်င္း ယာယီအပစ္အခတ္ ရပ္စဲျပီး အပစ္ရပ္အင္အားစုမ်ားကို စီးပြားေရးခြင္အခ်ဳိ႕၊ လြတ္လပ္ခြင့္တခ်ိဳ႕ ေပး႐ုံျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္၍ မရေပ။

ထိုသို႔ တည္ေဆာက္ပါက ၁၉၉၃-၉၆ ခု ကာလက န၀တ စစ္အစိုးရ၏ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္ႏွင့္သာ သ႑ာန္တူေနပါလိမ့္မည္။ ျပည္သူမ်ား ဆင္းရဲတြင္း နက္သထက္ နက္လာျခင္း၊ ႏိုင္ငံျခားေမွာင္ခိုလုပ္ငန္းရွင္မ်ား ၾကီးပြားလာျခင္း၊ နယ္စပ္ေဒသလူကုန္ကူးမႈ မ်ားျပားလာျခင္း၊ လက္နက္ေမွာင္ခိုမႈ မူးယစ္ေဆး၀ါး ေရာင္း၀ယ္မႈ ေဒသတြင္း လူငယ္မ်ား မူးယစ္ေဆး၀ါး သံုးစြဲမႈႏွင့္ ရာဇ၀တ္မႈ ထူးေျပာလာျခင္းမ်ားသာ အဖတ္တင္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္ကို သင္ခန္းစာ ယူၾကရပါမည္။

(စာေရးသူသည္ Arakan National Council (ANC) ၏ မဟာမိတ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ေကာ္မတီ တာ၀န္ခံ ျဖစ္ပါသည္။ ေဖၚျပပါ ေဆာင္းပါးသည္ စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္ပါသည္)
http://www.kaowao.org/b/2011art-November-16.php

No comments:

Post a Comment